torsdag 28 februari 2013

Hoppträning och botulismvaccinering

När jag köpte Hedwig var hon vaccinerad mot botulism och min tanke då var självklart att fortsätta vaccinera varje år. Men av någon anledning missade jag omvaccineringen något eller några år efter att jag hade köpt henne och om man missar att göra om vaccineringen inom ett år så måste man göra om hela grundvaccineringen. Hon har alltid ätit hösilage och då finns det en liten risk att de kan bli sjuka. Har de väl drabbats så dör de flesta hästar.
Jag har då och då tänkt att jag ska vaccinera henne men sen har det fallit bort. Men nyligen fick jag höra om tre drabbade hästar som kommit in till klinik. Två skulle de avliva och den tredje skulle de göra ett försök att rädda. Så visst, även om risken att de ska drabbas inte är så jättestor så tänkte jag att jag skulle aldrig förlåta mig själv om Hedwig blev sjuk och fick tas bort pga att hon inte var vaccinerad. Så förra veckan fick hon första sprutan och kommer få ytterligare två stycken med en månads mellanrum.
Igår på hoppträning gjorde vi lite kluriga men bra, stärkande lydnadsövningar. Att hoppa fyra hinder på en volt är inte jättelätt och Hedwig tyckte uppenbarligen att det var lite svårt. Men vi lyckades ta oss runt några vändor åt båda hållen och hoppa alla fyra hinder..
Efter det hoppade vi en liten bana. Det gick bra och Heddan kändes glad och positiv igen.

Ikväll blir det dressyrträning igen! Roligt, roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar