tisdag 26 februari 2013

Nytt träns och kandardrömmar

Igår fick jag paket på posten. Ett nytt remontträns från Hansbo som jag vann på tradera för en mycket billig peng. Mitt gamla var ingen vacker syn längre då det hade gått sönder och jag hade lagat det lite provosoriskt med silvertejp.
Heddan verkade trivas bra med sitt nya träns. Red ett ganska kort men intensivt dressyrpass på ca 35 minuter. Hon hade redan gått i skritten i 40 minuter innan jag red så jag började jobba henne ganska direkt. Det blev mest fokus på galoppjobb där vi trimmade tempoväxlingar, diagonalslutor och byten. Överlag kändes hon väldigt artig och börjar bli mycket duktigare på att "vänta" på mig.

Jag har ett kandar som sitter ganska bra men har bestämt mig för att spara ihop pengar och beställa ett måttat av sadelmakare Mia Sunnman. Jag stör mig enormt på kandar som sitter dåligt och tex klämmer för hårt i nacken på hästen, eller att sidostyckena hamnar för nära ögat, spännen som ligger o skaver lite lätt, kanter på nosgrimman med pull-backknäppning som skaver.
Mitt drömkandar har ett brett och väl vadderat nackstycke, tunna, platta sidostycken, en fem centimeter bred droppformad nosgrimma med vanlig knäppning. Detta kan jag få exakt som jag vill ha om jag beställer från Mia Sunnman och Hedwig får ett kandar som kommer sitta perfekt och som hon kan ha resten av livet.

Här en länk till hennes hemsida där det finns lite bilder på olika arbeten hon har gjort.
http://www.sadelmakare.biz/

Och varför inte ett sånt här fint pannband till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar