lördag 16 februari 2013

Uppstallning

Uppstallning för oss lite smånojjiga hästägare är en väldigt viktig fråga. Jag har haft lite olika varianter och överlag alltid varit nöjd. Ett av det viktigaste kriteriet har varit att min häst har trivts och verkat må bra.
Som unghäst hade jag henne uppstallad på Tullgarn. Det var i mångt och mycket en perfekt miljö att ha unghäst på då möjligheterna till uteritter var underbara och hagarna var stora och härliga.
Boxarna var stora och fina och hästarna stod på halm, något som jag verkligen gillar då de alltid har något att pilla med även när de är inne.
Vi tillbringade många timmar ute i Tullgarns vackra skogar och fält från det att Hedwig var tre år tills hon var sex år.


På Tullgarn fanns två utebanor som funkade bra så länge det inte var snö,is och annat otyg som vintern brukar föra med sig men just vintertid kunde det bli knöligt med ridningen och det var en bidragande orsak till att jag valde att flytta henne till en anläggning där det fanns ridhus.
När banorna funkade var det en oslagbar miljö att rida i.

Från Tullgarn flyttade jag henne sen till Borgs gård där jag först hade henne helinackorderad i ett av de finaste stall jag har sett. Efter några år där bestämde jag mig för att flytta ner henne till stallet som delvis är kollektiv. Jag hade känt mig lite ensam då och då som enda inackordering och tyckte att det skulle vara trevligt med lite folk att prata med.

Den här typen av uppstallning passar mig verkligen otroligt bra. Jag gillar att själv sköta om både hennes box samt även hennes foderstat. Visst blir det lite mer pyssel i stallet men det är i princip bara grejer som jag gillar att hålla på med. Dessutom är stämningen i stallet väldigt bra och jag brukar längta efter att få åka dit. Det innebär också större valmöjligheter. Tex kan jag välja att hon får gå in vid halvfyra-tiden eller när det blir varmare ute och gräset kommer fram låta henne vara kvar ute tills jag kommer och tar in henne själv. Hästarna utfodras såklart på fasta tider men det finns också stor flexibilitet och om jag tex skulle råka rida när hästarna får lunchfoder så väntar vi med att fodra de som går tillsammans med Heddan så tar jag med mig foderpåsarna ut när jag är klar. Självklart så brukar de flesta av oss anpassa oss efter utfodringstiderna och på vardagarna är det inget problem. Det skulle kunna vara nån gång på helgen som det krockar lite men oftast är det inget bekymmer.
Hagen som hon går i är rejält tilltagen och det finns både skog och gräspartier. Just nu består flocken av fyra, ganska jämngamla ston som alla verkar trivas bra ihop. Hedwig har alltid varit ranghög och är ett mycket bra ledarsto som ser till att det råder lugn i den lilla truppen.

En hästfri dag i veckan försöker jag ha och har en bra överenskommelse med Bissi på anläggningen. Hedwig går ju i skritten i princip varje dag och mot att jag släpper ut nån av hennes hästar i skritten ihop med Hedwig så mockar hon och fixar höpåsar åt mig en dag i veckan. Perfekt att låta det sammanfalla med en vilodag för Heddan.

Träningsmöjligheterna är också superbra då min dressyrtränare Pia finns på anläggningen och även om jag inte rider lektion så ger hon mig tips och feedback om hon är i ridhuset samtidigt.  Likadant med Madde som hjälper mig med hoppningen.
Det är en ynnest tycker jag att ha folk omkring mig som i princip alltid kan ge lite spontan feedback. (Typ korta tygeln två dm..standardkommentar från både dressyr o hopptränaren av någon märklig anledning
 .)

2 kommentarer:

  1. AVUND!!!

    Jag letar fortfarande efter det ultimata stallet men det stupar alltid på något- för långt avstånd, för dåligt ridhus, dåliga hagar...ja, listan kan göras oändlig.

    Nuvarande stallet har mängder av fördelar men 2 stora nackdelar, dåliga hagar och urusla uteridningsmöjligheter :(.

    Du verkar ha hittat ett perfekt stall!

    SvaraRadera
  2. Ja alltså det här stallet passar mig verkligen helt perfekt.
    Det som eventuellt kunde bli ett irritationsmoment för mig tidigare var hur hon utfodrades, längden på utevistelse samt mockningen. Nu sköter jag foderstaten själv och även mockningen så då kan jag bara bli irriterad på mig själv om jag skulle sköta det dåligt. Även utevistelsen kan jag själv påverka i ganska stor utsträckning och det är himla skönt. Tyckte ibland att det kunde kännas trist att hon skulle gå in vid två när det var strålande sol ute men samtidigt så förstod jag ju också att om man är anställd vill man gärna hinna sluta när arbetstiden är slut.
    Nu kommer hon kunna vara ute till 18-19 på kvällen när det blir varmare om jag vill det och själv tar in henne. Ska jag träna så kan hon komma in vid halv fyra och vila en stund innan. :-) Det är lite som att ha hästen "hemma" samtidigt som man har flera av fördelarna med att ha den inackorderad

    SvaraRadera