onsdag 6 mars 2013

Inte byta bett hur som helst

Min välartade och trevliga dressyrhäst förbyttes till något tjafsigt och ganska tråkigt när jag provade ett annat bett i häromdagen. Sen i november förra året har jag enbart ridit på träns och då främst på ett oledat tränsbett. Efter ett tag upplevde jag att hon då och då kunde släppa kontakten så  jag ville prova ett tredelat i stället. Det jag hade tillgängligt var mitt baucherbett så det provade jag. Hon fungerar väldigt bra på det och är mjuk och elastisk i kontakten. Men jag ville även testa hur hon funkade på ett av mina vanliga tredelade sprengerbett.
Det var förmodligen det värsta min häst kunde få i munnen för all känslighet var som bortblåst och hon blev väldigt tvär och sur i munnen. Gav det knappt tio minuter och gick sen in och bytte tillbaka till baucherbettet. Hon gick klart bättre med det men inte så bra som hon hade varit i helgen. Lite oroad att jag hade förstört något red jag ett kortare dressyrpass på henne igår igen och då kändes hon som vanligt. Skönt!



Misstänker att hon vill ha lite stadga i bettet och därför fungerar bättre på dessa två varianter

Tycker också att tränset med remontnosgrimman från Hansbo fungerar riktigt bra men jag tycker att kvaliteten på tränset känns sådär. Jag ska försöka att smörja upp det ordentligt men det går inte att jämföra i kvaliten med mitt albionträns. Det är så himla mjukt och sitter väldigt bra. Har googlat för att se om Albion har tagit fram ett träns med remontnosgrimmma men hittar inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar