måndag 25 mars 2013

Att köpa häst, Plus och oseriösa hästhandlare

Att köpa en häst är bland det roligaste, mest spännande man kan göra men även något bland det svåraste. En sak är dock säker. Man kan inte utgå eller förlita sig på att säljaren är 100% ärlig. Även om jag skulle köpa en häst av någon jag kände väl så skulle jag alltid begära att själv få välja vilken klinik och vem som skulle besiktiga hästen, ta nya röntgenplåtar på den samt begära att få ta del av försäkringsbolagets historik för den aktuella  hästen. I synnerhet om det skulle röra sig om en häst som hade några år på nacken. Dessutom skulle jag se till att vara med själv vid själva besiktningen
Om man följer dessa enkla regler så tror jag man kan undvika mycket bekymmer.

Tyvärr så verkar det inte helt ovanligt att just djurvärlden lockar till sig ganska oseriösa personer som endast är intresserad av att tjäna snabba pengar. Det går helt enkelt inte att vara för blåögd utan som köpare måste man vara kritisk  och ta reda på så mycket fakta som möjligt själv.

Plus gjorde ett inslag om oseriösa hästförsäljare och även om jag tyckte att själva inslaget tappade trovärdighet pga att journalisten saknade tillräckliga hästkunskaper och emellanåt förde ett lite märkligt resonemang så verkar det tydligt att den berörda hästhandlaren inte bedriver någon seriös affärsverksamhet och inte alls drar sig för att ljuga eller lura folk eller tänka på hästarnas väl.

Detta är historien om den häst som så småning om avlivades. 

Nu följde jag inte alla mina rekommendationer när jag köpte Hedwig men hennes uppfödare var väldigt seriös och ärlig plus jag kände till henne sen tidigare. En stor anledning till att jag faktisk valde att köpa hästen därifrån.
Hedwig besiktigades och röntgades på Strömsholm innan jag köpte henne och det enda jag gjorde annorlunda då mot vad jag skulle göra idag var att jag inte var med vid besiktningen. Dock skall understrykas att Hedwigs uppfödare rekommenderade mig att vara med eller åtminstone konsultera besiktigande veterinär över telefon.
Nu var Hedwig visserligen bara tre år när jag köpte henne och inte så mycket mer än inriden så så enormt mycket kunde hon inte ha varit utsatt för när det gällde dålig ridning. Nu snart åtta år senare är hon fortfarande frisk och fräsch och förhoppningsvis ska hon få fortsätta vara lika frisk i många år till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar