torsdag 21 mars 2013

Tack o lov för Heddan

Så säger jag om min häst. Snäll och okomplicerad, pigg och glad och peppar, peppar....frisk och kry.

När jag läser lite på hästforum förundras jag emellanåt över vilka problem många verkar ha med sina hästar. En del vågar knappt rida eftersom hästen har alla möjliga olater för sig, andra hetsar ut på tävlingsbanorna innan de är mogna för det och utsätter sina hästar för alldeles för svåra uppgifter och beklagar sig sen över att det går åt skogen, Sen verkar en grupp med hästägare hela tiden dras med skadade hästar.
Min egna, högst ovetenskapliga slutsats till detta är att det inte är helt ovanligt att folk överskattar sin egen förmåga och i sin iver att nå framgång på tävlingsbanorna köper fina hästar som de sen inte klarar av att förvalta. Pga dålig ridning blir de sen halta och när de måste vila blir de svårhanterliga och kastar av sina ägare till höger och vänster.

Sen undrar jag hur i hela friden man tror att en skadad häst ska ha en chans att bli frisk om de inte får ordentligt med tid till återhämtning och vila samt även fortsättningsvis utsättas för samma dåliga ridning där man inte ids förändra något i sitt upplägg
Nog tusan vet väl de flesta att igångsättningen i princip ska motsvara den tiden hästen har varit skadad. Skadad ett år=ett års igångsättning. Bara för att hästen är friskförklarad så kan man inte dra ut och tävla den efter två månaders skritt och trav i skogen om den har stått i ett år. Inte så konstigt om den då blir halt igen.
Värst är ändå att många bara skyller på att hästen är dum, kass, fel på etc.

Under den perioden i mitt liv som jag höll på som mest med hundar var det någon som en gång sa " man får den hundan man förtjänar" Nu tror jag inte att det är riktigt lika enkelt med hästar men nog kan det finnas ett korn av sanning i det påståendet även när det handlar om hästar.

Nåväl.
Denna vecka har Hedwig gått väldigt bra tycker jag. I måndags tränade jag dressyr och valde då att rida med kandaret efter ett långt uppehåll. Inte helt populärt och hon var inte lika nöjd med denna betsling som hon är med tränset. Men större delen av passet var hon  fin och vi fick till flera riktigt flotta byten samt finfina skolor, i synnerhet diagonalslutorna. I tisdags tömkörde jag henne eller kanske mer korrekt, dubbellongerade henne. Ville mest få henne loss och stretchig och hon såg mjuk ut efter en stunds joggande på volten. Igår var det hoppträning med fokus på markarbete. Jag var så nöjd efter den träningen då hon verkligen kändes fin, mjuk och lydig.
Idag har vi skrittat en timme i skogen med trevligt sällskap och imorgon får hon helledigt samt andra vaccinationen botulism.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar