lördag 23 mars 2013

Angående programmet Plus och oseriösa hästhandlare

Tittade precis på Plus' avsnitt angående oseriösa hästförsäljare. Vet inte rikigt vad jag ska tycka eftersom journalisten är så okunnig när det gäller hästar och avsiktligt eller oavsiktiligt missförstår/misstolkar vad veterinärerna säger. Tänkte speciellt på den hästen som senare avlivades. Jag kan mycket väl tänka mig att hästförsäljaren, som förvisso verkar ganska oseriös, har låtit hästen vila några veckor innan den nya besiktningen och därför var den ua vid böjprovet. (Bara en vild gissning från min sida men nog inte helt osannolik.) Men det känns väldigt osannolikt att veterinärerna på Solvallakliniken skulle släppa igenom en häst med böjprovsreaktioner. En av de veterinärer som intervjuades har böjt min häst vid något tillfälle  och jag själv såg absolut ingenting men han var superpetig och sa att hon hade en halvgrads reaktion på alla fyra benen. Så att just den veterinären skulle ha släppt igenom en häst med böjprovsreaktioner tror jag inte en sekund på.

Sen fattade inte journalisten att hästar kan ha små röntgenförändringar som kan hålla sig inom spannet av vad som är normalt eller att lösa benbitar inte behöver påverkar dem. Man beräknar tex att ca 60% av hästarna har närliggande tornutskott men att de flesta inte har några problem eller påverkas av det.  Ingenting sånt framkom. Inte heller att man ofta även operera bort lösa benbitar på hästar som sen fungerar helt utmärkt.

Sånt här gör att hela inslaget förlorar mycket av sin trovärdighet för mig och jag blev ganska besviken efter att ha tittat på det. Jag fick mer känslan av att de ville göra "bra TV" än att ta reda på korrekt fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar