tisdag 1 januari 2013

Årets första dag

Började i stallet eftersom jag hade tagit morgonfodring och utsläpp. Jag tycker att det är rätt skönt att komma igång tidigt och pyssla med hästarna. Hade dessutom tagit med mig två av våra huindar som ägnade sig åt att rejsa i stallgången och springa runt och busa i största allmänhet.

När alla hästar hade fått mat och stod i sina hagar satte jag Hedwig i skrittmaskinen medan jag mockade hennes box och fixade maten. Efter det fick hon ett pass på tömmen och jag är så nöjd med hur fin hon är i kroppen nu och hur mjuk och spänstig hon ser ut.

Så ofta jag får möjlighet försöker jag ju få henne filmad när jag rider och det är en bra hjälp att kunna gå tillbaka och titta...dels så ser jag om vi utvecklas något och dels så ser jag om hon förändras i kroppen positivt eller negativt. Det var vid något tillfälle i höstas när jag jämförde nya träningsfilmer med filmer som var ca 2½ år gamla som jag blev fundersam över att hon såg så tunn ut på de nyare filmerna. Inte så att hon var mager men för 2½ år sedan var hon rundare och hade en fin välmusklad hals, något som hon hade tappat nu.

Det har tagit några månader att få henne rund igen men nu är hon riktigt  fin i kroppen. Jag tror att det är en kombination av flera saker. Dels så får hon en ganska rejäl grovfodergiva samt att hon under en period fick lusern för lite extra proteintillskott.  Hon har även fått ett litet extra tillskott av SeloE nu ett par veckor.
Men en stor bidragande orsak tror jag också är den fantastiska hjälp hon fick av equiterapeuten som lyckade lossa en del låsningar och spänningar. Jag har haft ute en hel del equiterapeuter förrut och alltid inbillat mig att..jovisst..det är nog lite skillnad..men det har nog mest varit för att det har kostat en rejäl slant och man vill ju gärna ha lite valuta för sina pengar. Men som hon är nu har hon aldrig varit tidigare och eftersom hon är så loss och fin nu så kan hon också bygga rätt muskler.
Jag försöker hjälpa henne att underhålla mjukheten genom använda raditals värmesalva i nacken och lite på länden och sen ca 30 minuter i skritten innan jag rider eller tömkör. Än så länge verkar det funka väldigt bra! :-)

Förhoppningsvis ska jag kunna behålla den här mjukheten och fräschheten hos henne samtidigt som jag kan bygga upp styrkan ännu mer. Därför planerar jag att låta equiterapeuten gå igenom och vid behov behandla henne någon månad innan tävlingssäsongen drar igång till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar