torsdag 3 januari 2013

Angående mugg och regnskållor

Den mugg som Hedwig fick är nu helt borta. Det verkar finnas en uppsjö av olika råd hur man ska bli av med eländet. Mitt råd är att först och främst att hålla benen så torra och rena som det bara går. Om hästen går i en lerig hage så tycker jag det är värt att investera i ett par equichaps som hästen får ha på sig när den är ute. Jag undviker att tvätta benen alltför mycket eftersom jag upplever att muggen ofta blossar upp mer när man är där och river.
Självklart vill man utgå från ett rent ben när man börjar behandla men efter att ha tvättat rent benet första gågnen ser man till att det inte blir lerigt igen. (använd equi-chaps)
Då kan man börja med att köra en kur med hippotrim (receptbelagt) blandat med idominsalva som man smörjer in direkt på det angripna området under 4-5 dagar.


Därefter fortsätter man smörja in de kvarvarande krustorna med en riktigt fet salva. Jag använder gärna Fyra Ess hästsalva. Dagen efter kan man lätt dra bort krustorna och då sprejar jag området med klorhexidin och smörjer sen in igen.



Angående krustor på kroppen och det inte är alltför allvarligt så kan man spreja dem varje dag med klorhexidinspray. Ge även något för att balansera magen som tex Bio-Premium eftersom det ofta finns ett samband mellan obalans i magen och krustor.
Man kan köpa 250 ml klorhexidinsprit på apoteket för ca 30:- och hälla i en liten sprayflaska i stället för att köpa 250 ml färdig klorhexidinspray för 140:-. Funkar lika bra.



Hedwig har några få krustor kvar så jag sprejar henne varje dag på kroppen samt en liten dusch i karlederna. Än så länge är det snö i hagen så hon behöver inga skydd men under lerperioden när snön har smält bort och innan det har torkat upp kommer hon få ha sina equi-chaps i hagen för att skydda henne i möjligaste mån från nya utbrott av mugg.

2 kommentarer:

  1. Jag vill tipsa om Microcidsalva, bästa sårsalvan enligt mig! Fungerar både på mugg, krustor och för att inte tala om envisa sommarsår!! :-)

    SvaraRadera
  2. Oh no! regnskållor! det är det värsta o segaste att bli av med! Hade det på en isis med lååång päls en vinter. fyfan säger jag bara! Bästa mot mugg annars är Silon-salva, det absolut effektivaste tycker jag. Frallan hade typ kronisk mugg en period, och silon tog bort det efter hopplösa försök med allehanda metoder. Finns på apotek.

    SvaraRadera