måndag 17 oktober 2011

Tävlat

Igår startade vi vår andra MsvB4. Tävlingen arrangerades av Lidingö ryttarförening. Tävlingsplatsen var en positiv erfarenhet. Ridhuset där tävlingen hölls var stort och luftigt samt hade riktigt bra underlag. Det är något som iallfall jag uppskattar enormt. Finns inget värre än att komma in på en tävlingsbana med dåligt underlag. Tex stenhårt eller ännu värre...djupt och tungt så att hästarna tappar takten..

Medföljare denna gång var Mona och lilla hunden Fröja. Mona har följt med på många tävlingar under åren och hennes hjälp är ovärderlig för mig. Hon är alltid lika tålmodig och har fått lyssna på tröttsamt skryt från mig om hur enastående min häst är, till surt gnällande om "orättvisa, dumma " domare...(Man är inte mer mogen än så..)

Hedwig kändes positiv och glad igår under programmet. Visserligen blev det ganska många missar som kostar många poäng men några grejer kände jag mig väldigt nöjd med. Bland annat det andra enkla bytet och följande byte i språnget. Fick 7 på båda momenten och första 7:an på byte i språnget! Bytena är ju fortfarande färska och ganska "unghästaktiga" så det betyget blev jag glad för.

Slutresultatet blev inte så högt, 59.13% men missarna är dyrbara och drar ner slutsumman. Även om vi kan göra momenten ganska bra var för sig så är ju just svårigheten när man tävlar att sätta ihop allt på en gång och få flyt på det hela. Men jag var ändå glad igår eftersom vi klarade en del svårigheter riktigt bra och just nu känner jag ingen prestationsångest utan vill mest prova på nivån och se hur vi hävdar oss. Förhoppningsvis kommer vi med till Nyköping och kan göra en sista tävling för i år. Sen har vi hela vintern på oss att fortsätta träningen med att stärka henne och befästa bytena ordentligt.:-)

Film från tävlingen:
Tävling Lidingö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar