söndag 25 september 2011

Programridning

Eftersom det är tävling nästa helg och vi då ska starta en för oss helt ny klass passade jag på att rida det idag när vår klubb anordnade programridning.
Vi har gått från att rida msvC till msvB nu. För att få starta msvB måste man först kvala i msvC. Det innebär att man måste ha minst två resultat på 62% i msvC. Kvalen klarade vi redan förra året men har gjort det även i år även om tävlingsäsongen i övrigt inte blev så bra som jag hade hoppats på.

 Programmet idag var en msvB4, samma som vi ska rida till helgen när det är tävling på riktigt. Vi red igenom programmet två gånger och fick många bra råd och tips av domaren. Bland annat att inte slarva med hörnpasseringarna innan vi rider en öppna. Viktigt att förbereda genom en halvhalt och sedan rida ut ordentligt i hörnet innan man rider in i skolan. Hedwig kan göra fina skolor så det är onödigt av mig att slarva bort poäng med koffficient genom att inte göra en bra förberedelse och rida en bra väg. I galoppen gäller det att verkligen se till att ha en bra rytm. Då blir också bytena bra.
Det verkar också som att Hedwig själv fick en liten "moment of insight" i travökningarna. Hon har en tendens att bara springa fortfort när vi ska öka istället för att verkligen länga på steget. Men i sista ökningen idag ser man hur hon plötsligt.."Jaha..var det så hääär du menade!"

Poängen idag blev 62.6% och det känner jag mig helt nöjd med i dagsläget. Vi hade en hel del missar men det är alltid roligt att rida för en domare som utnyttjar hela skalan och som både belyser det som är bra och som ger bra konkreta råd till det som behöver förbättras.
Nu behöver visserligen allt förbättras men allt är absolut inte dåligt heller.:-) Och det blir man väldigt glad över att höra när man som jag lägger ner hela sin själ i ridningen och kämpar för att utvecklas och bli bättre.

Film från idag:
Programridning msvB4

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar