lördag 17 september 2011

Lite reflektioner

Satt och tittade på tävling, träning och programridningsfilmer från det senaste två åren. Det som slog mig var att min häst ser mycket mer välriden ut, mer ihop och bättre i formen under höst,vinter och tidig vår. På de flesta filmer från senare vår och sommar är hon ganska lång och låg.
En tanke som slog mig var att jag trimmar mycket mer dressyr under den perioden än vad jag gör under våren och sommaren. Jag har en slags idé om att jag måste variera arbetet så mycket som möjligt för hållbarheten skull samt att hästen ska hållas nöjd och glad. Problemet är bara att den "långa, låga formen" då även sammanfaller med perioden då det är mest tävlingar vilket gör att tävlingsresultaten under den här perioden blir väsentligt mycket sämre.

Hedwig, som jag nu har ägt i sex år, är en häst som oftast går som bäst efter tre dagars ordentlig dressyrridning. Jag ska fundera lite mer på ett träningsupplägg som utvecklar henne bättre utan att för den saken skull sliter ut henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar