tisdag 20 september 2011

Dagen efter vila

Hedwig är inte en häst som vilar sig i form och första kvarten när hon har varit ledig är hon inte så väldigt samarbetsvillig.
Jag börjar med att se till att hon svarar framåt direkt på skänkeln och det blev lite high chaparall även idag i början av passet. När jag tar tyglarna efter att vi har skrittat runt galoppbanan några varv saktar hon gärna ner eller kan tom stanna. Som en extra bonus spjärnar hon även gärna lite med halvöppen mun och spikraka bakben. Numera belönar jag henne med några rejäla skänklingar och lite klatsch med tyglarna när hon beter sig så ouppfostrat. Det gör att hon far iväg i galopp och då lättar jag helt på handen och klappar henne lite.

Efter det blir det trav och en del böja och stretcha i halsen samt check då och då att hon svarar fram för skänkeln. Detta brukar jag inte hålla på så länge med utan brukar ganska snabbt gå över till att jobba henne i galopp. Då vill jag att hon gasar på ordentligt utmed långsidorna och sen lika lydigt kommer tillbaka på kortsidorna. Detta jobbet gör att hon kommer igång bra i kroppen och när hon börjar kännas tillräckligt mjuk och reglerbar lägger jag in enkla byten och flygande byten på olika linjer. Bytena fungerar verkligen bättre och bättre hela tiden men jag måste vara noga med att ha en bra galopp för att det inte ska bli missar.

När jag är nöjd med galoppjobbet lägger jag in en liten skrittpaus och börjar sen med lite travjobb. Vill ha henne i en frisk, framåtgripande trav där hon är mjuk och påverkbar. Blir en hel del tempoväxlingar och några travökningar på långsidorna och korta diagonaler.

Arbetet utan spö går bättre än jag trodde och jag tycker att hon kommer igång ganska snabbt och är ganska lydig. Dock vill jag ha ännu mer skärpa och energi för att kunna göra större nyanser och visa mer variation i traven och galoppen.

Annars känns det som att vi är inne i en bra period just nu. Hedwig verkar äntligen ha gått ur vårens och sommarens brunstperiod med spänd länd och ovilja att att samla sig. Har inte sett en viftande bakhov på flera veckor nu! :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar