lördag 17 september 2011

Fokus idag

Fokus idag låg på att Hedwig ska gå fram för skänkeln även om matte inte rider med spö. Senaste tävlingen visade tydligt att hon är mycket medveten om när jag rider med spö och när jag lägger bort det. Från att ha varit riktigt fin och lättpåverkad på framridningen kändes hon ganska stum och svårpåverkbar inne på banan. Jag kände direkt när min medhjälpare tog spöet att Hedwig tappade massor med energi.
Därför har jag nu beslutat att sluta rida helt med spö.

Det fungerar faktiskt över förväntan. Visserligen blir det lite "vilda western" ridning i början då hon får sig ett par rejäla kickar i magen om hon inte svarar fram direkt och tom lite klatchar med tyglarna. Men sen är hon fint igång. Fick riktigt bra snurr på traven efter en stund med några fina ökningar.

Min plan just nu är att få henne riktigt fram för skänkeln med endast små runda ponnysporrar samt loss och fin på träns hemma. När det sen är dags för tävling sätter jag på kandaret samt ett par skarpare sporrar med rundtrissor för att få lite extra skärpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar