lördag 29 september 2018

Provar ny sadel

Igår hade jag ut en sadelprovare för att hitta något lämpligt till Platina. Den som jag tyckte bäst om var en prestige modena så den har jag fått ha på prov en vecka nu.

Egentligen skulle jag ha åkt och tränat idag och då provat sadeln lite mer ordentligt men det kunde jag glömma insåg jag när jag skulle koppla på mitt helt nya släp och det visade sig att stödhjulet hade gått sönder. Det är ett automatiskt stödhjul som säkert är väldigt smart när det funkar men detta har krånglat från start. Idag gick flärpen som ska låsa det av så det gick inte att veva upp hjulet överhuvudtaget. Jag har försökt få tag i återförsäljarna utan framgång. De är väl lediga idag såklart.
Jag var inte glad kan jag säga. Ett släp som kostar en bra bit över 100' ska inte gå sönder efter två månader.

Red istället ett pass hemma och det som var stor skillnad var att jag väldigt lätt kunde rida serpentinbågar samt vända rätt upp och rida rakt fram utan problem. Dessutom kan jag konstatera att hon är otroligt snäll. Jag hade inte dragit åt gjorden tillräckligt vilket gjorde att sadeln åkte snett när jag hoppade upp. Platinas reaktion var mest.,jaha.,nu ska tydligen den där tjocka människan sitta på sidan istället för på ryggen..👀🙄
Vi provade även att lägga den på Hedwig igår och den såg ut att ligga bättre på henne än hennes egen. Jag ska prova att rida henne i den också. Funkar den lika bra på båda säljer jag SLKn. Verkar onödigt att ha två dressyrsadlar om det inte behövs.

Förhoppningsvis så kommer felet på stödhjulet åtgärdas snabbt. Vad jag har hört är återförsäljarna väldigt bra när man fått problem med något så jag hoppas de hör av sig på måndag. 

Hedwig red jag ut men jobbade på med det som jag brukar kalla shortstephell. Korta steg, långa steg, korta steg, långa steg. Hon var fin i framför allt traven. Lyckades även få henne att galoppera samlat utan att dra henne i munnen hela tiden och det är ju trevligt för alla inblandade. För att pigga upp oss lite extra (inte för att Heddan behöver piggas upp..🙈) så hoppade vi över det nerblåsta trädet både på vägen bort o på vägen hem.  Väldigt kul tyckte Heddan. Tror hon saknar hoppningen lite faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar