lördag 15 september 2018

O först så går det framåt o sen så går det bakåt..

O sen så går det runt..en liten stund..
Sången från Fem myror är fler än fyra elefanter tycker jag passar ganska bra när man håller på med unghäst. 

Hemma har Platina verkligen börjat gå bättre och stadigare. Inte alls så mycket känsla av nyssinridentreåring längre. Visserligen har förändringen bara varit senaste veckan lite drygt men efter tre pass där det känts hyfsat stadigt börjar man ju tro på att det kanske ska bli dressyrhäst även av den långbenta fuxen.

Glad i hågen åkte jag till Borgs för lite träning med henne i torsdags. Underbart! sa Platina...😜 Herregud! sa jag..🙈 Det var full fräs från början..Att galoppera runt fyrkanten i ridhuset är eventuellt det roligaste som finns..Matte ska stå i lätt sits och inte lägga sig i för mycket helst.  Tyvärr råkade det finnas ytterligare häst där samtidigt som longerades i ena änden av ridhuset så galopp runt fyrkanten var inte aktuell. Platina var inte så ledsen för det eftersom hon fick galoppera på en stor volt. Det enda trista var att hon inte fick galoppera ner till den andra hästen och snacka lite med henne..🙄 Det ålades och slingrades en hel del på den öppna delen av volten kan jag säga och hon försökte lite lätt hamna längre och längre ner närmare den andra hästen. 
Jag såg inte skymten av den välartade unghästen som visat sig hemma senaste passen utan verkade ha fått med den muntra "treåringen" 😳
Min tränare som är en kallhjärtat människa skrattar mest åt "seriefigurhästen" och hävdar att det är nyttig träning att försöka fokusera på arbete när det finns en spännande och rolig kompis i ridhuset samtidigt.  Jag antar att hon har rätt även om jag svettades en del samtidigt som jag försökte återupprätta någon form av kommunikation med den lilla fuxen. Det gick sådär även om några steg blev fina.

Igår fick hon vila och jag red min underbara, välartade Hedwig. Hon känns så mjuk och fin nu att hon är ett rent nöje att rida. 
Idag red vi ut en lång tur. Malin på Heddan och jag på Platina. Vips så var min allt stadigare unghäst tillbaka!😍 Travade först i fin form och sen en stadig och fin galopp rakt fram utan sidoskutt och på tygeln.🙏🏻❤️
Rätt som det är kommer hon förhoppningsvis även kunna fokusera på arbete även på Borgs.😂 Hon är aldrig dum, bara fantastiskt barnslig och lite väl ofokuserad. 😇

Efter att ha varit ute i snart tre och en halv månad dygnet runt i helt underbara sommarhagar kommer jag plocka upp dem till stallet i morgon. Eftersom jag vill försöka göra en mjuk övergång får de komma upp nu och fortsätta vara ute på natten. Då blir det iaf 16-17 timmar ute totalt innan jag vänder på det och de får vara ute på dagen och inne på natten. Deras vinterhage är hyfsat stor, säkert 2000m2 minst så de kan röra sig en del i den. 
Jag hade tänkt ha dem ute hela september men det är tillräckligt obehagligt att gå på bilvägen med två hästar i dagsljus. I mörker känns det alltför osäkert för att jag ska våga ta risken. Inte för att mina hästar är dumma utan mest pga att folk som kör bil har noll koll och alltför många visar ingen hänsyn alls.
Vintern är ju oundviklig men det kommer en ny vår och sommar med förhoppningsvis lång utevistelse för hästarna. 

På fredag kommer det ut en sadelprovare. Hedwigs dressyrsadel ligger inte optimalt på Platina så hon behöver en egen.  Får se vad det blir för sort.😊

En av de sista dagarna i sommarhagen för i år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar