onsdag 26 september 2018

Träning och lite annat

I lördags red jag båda för Per. Började med Platina och bad en stilla bön innan att hon inte bara skulle vilja galoppera runt fyrkanten. Blev positivt överraskad då hon skötte sig i princip lika bra som hemma. Träningen är väldigt basic och det är mest fokus på att hon ska lära sig forma sig för innerskänkeln och komma ut ordentligt med halsen.
När jag var klar med Platina var det bara att åka hem och byta häst. Heddan gjorde ett bra pass och var framför allt väldigt fin i traven. Galoppen fick vi jobba en del med då hon mest ville dra sig lång. Tiometersvolter på långsidan hjälpte till att få lite hejd på expresståget.🙈

I söndags red Malin och jag ut och Platina lyckades trava av sig ena framskon i ena uppförsbacken. Jag märkte inget på henne förrän Malin pekade på frambenet och sa: ”Åh nej, hon har tappat en sko!” Jag hoppade av och otroligt nog var det exakt där hon trampat av skon så det var bara att plocka upp den och ta med hem.
Skoning var redan inbokad och i tisdags blev det nya skor runt om för båda.

Jag hade inte planerat två dagars vila för dem men nu blev det så. Det fick vi känna på idag på uteturen då det var två piggelinhästar som galopperade lite mer våldsamt än vi hade planerat..Det är då man är tacksam att man galopperar uppför en backe..blir liksom en naturlig broms i slutet. 😳
Platina stack iväg som en avlöning o Heddan var inte sen att hänga på..🙈
Resten av turen skötte de sig som små stjärnor och behövde väl bara bli av med lite överskottsenergi.

Jag måste säga att jag är imponerad över hur fint Malin rider Hedwig. Det är precis som att vissa har en helt naturlig känsla för ridning. Heddan ser alltid helnöjd ut och verkar trivas väldigt bra med sin försteskötare.👍🏻😄

Imorgon tänkte jag åka till Borgs med Platina för lite träning. Ska bli riktigt kul! Förhoppningsvis rastade hon av sig ordentligt idag så vi kan fokusera på lite arbete.😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar