söndag 9 september 2018

Allt du säger om andra säger de också om dig

Tävla i dressyr. Det är verkligen en speciell sport.
De senaste två åren har jag inte tävlat speciellt mycket av olika anledningar och senaste tiden har jag reflekterat en del över själva fenomenet dressyrtävling.
Försöker minnas en enda tävling där "rätt" häst vann. 
Kommentarerna bakom ryggen är sällan nådiga. Hur kunde den vinna?! Dålig form, felaktig form, bakbenen en mil bakom, oren, kompis med domaren etc. Ingen kommer undan, verkligen ingen, det är helt klart. 
Jag hamnar själv där emellanåt. Att jag kritiserar eller ifrågasätter. Garanterat har det även fällts mängder av ofördelaktiga kommentarer om både mig och min häst när jag varit utom hörhåll. Även från de som jag kanske tänker är mina vänner.

Jag tänkte på det igår. När en bekant vann med sin häst och hennes första kommentar var. " Jag har mutat domaren  såklart". Det kanske hon hade men det kanske också faktiskt var så att hon har gjort ett bra jobb med hästen och att den går bra och gör ett bra jobb på banan. Men det är ett märkligt fenomen att man direkt nästan känner att man måste be om ursäkt. Nej, alla unnar inte andra framgång så är det. Men det spelar ingen roll, hade placeringen sett annorlunda ut att någon beklagat sig över den också.
Hur andra gör kan jag inte påverka men jag kan själv sluta missunna andra framgång och kanske mer fokusera på vad som gör att jag själv inte står högst på pallen. ( Min första konkreta handling var att köpa en unghäst som är byggd i naturlig uppförsbacke då den ständiga kommentaren under Hedwigs tävlingskarriär har varit.."behöver lätta upp mer fram".)😂😇

Jag startade själv en klass igår med Hedwig. Hon är alltid enkel och okomplicerad att ha med sig och gör sitt jobb. Det kan såklart vara bättre men då måste jag förmodligen lägga mer tid på dressyrbanan. Just nu går hon max ett pass i veckan på dressyrbanan och då bara om jag åker iväg och tränar med henne. Ändå ligger de flesta betygen på 6.5-7 och några 7.5 och en 8. Jag lyckades inte rida öppnorna alls utan fick 4 på den ena och 5 på den andra.  Man tappar ganska mycket poäng då det är koefficient på alla skolor. Hon skulle inte ha mer heller eftersom den första inleddes med skänkelvikning och den andra blev för rak. 
Hon går även fortfarande ute dygnet runt, är lite småtjock och tämligen långhårig. Jag hoppas att hon kan vara ute hela september och då behöver hon sin päls så att klippa är inte aktuellt just nu. Hålla på med täcken känns idiotiskt då de måste på vid åtta-nio på kvällen och av igen vid sju på morgonen. 
Hon trivs så otroligt bra med livet så av den anledningen prioriterar jag bort min egen eventuella väg till ära och berömmelse just nu.😄
Snart nog står hon på box, är klippt och lite smalare. 

Men en sak som jag tycker känns bra när jag tittar på filmen är att hon ser mjuk och harmonisk ut i alla gångarter. Det var också en av domarens kommentarer. " Fin häst med harmonisk utstrålning" 👍🏻😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar