fredag 5 oktober 2018

Många pekpinnar

Undrar varför hästkärringar ska tycka så mycket om allt hela tiden. Jag gör det också förvisso till viss del men eftersom jag egentligen är mest intresserad av mig själv och mina egna hästar lägger jag ner väldigt lite energi på att tycka så mycket om andras hästhållning.

Jag vet hur jag vill ha det med mina egna och försöker i möjligaste mån eftersträva det. Tex vill jag gärna att de är ute länge och tar därför in dem själv på kvällen. Så länge det inte är lerigt i hagen kan de lika gärna vara där istället för att stå inne tänker jag. Det är inget besvär att svänga förbi stallet en extra gång. Oftast åker Jörgen och jag dit ihop och tar in dem. Det är ganska mysigt faktiskt. 😊

Utsläppta igen efter ridtur trots att alla andra har gått in.

Men jag bryr mig verkligen inte ett dugg om någon har ute sin häst längre eller kortare. Reflekterar inte ens över det.

Om någon ställer frågan rent generellt så skulle jag säga att de allra flesta hästar gillar att vara ute mycket och länge och röra sig fritt och självklart helst med kompisar. Det är inget märkligt med det. Sen har alla olika förutsättningar när det kommer till hagar, utevistelse och sällskap. De allra flesta gör vad de kan för att hästarna ska må så bra som möjligt.

Jag är ju väldigt glad över att jag aldrig behöver oroa mig för att mina ska släppas ihop i en ny konstellation i tid och otid. De går tillsammans under större delen av året  och enda tillfället som det skulle bli aktuellt med att de skulle gå med andra är under sommaren när de gå i jättestora sommarhagar. Men då förs alltid en dialog över vilka hästar som skulle kunna passa att gå ihop. I år blev det aldrig aktuellt då mina gick själva tillsammans men förra året gick Platina i en flock på betet medan Heddan gick med två andra ston på ett magrare bete. Det fungerade fint och grupperna ruckades inte heller när de anpassat sig.

Jag har iallafall bestämt mig för att köpa sadeln som jag har haft på prov. Egentligen ville jag ha en brun men två månaders leveranstid kändes väl segt så det fick bli denna svarta. Hade den igår på träningen och både jag och Platina trivs bra i den. Hon var mycket mer avspänd och inte alls så springig som sist.

De från Fautras hörde av sig på måndagen och kom ut och bytte stödhjulet så nu fungerar det perfekt. Jätteskönt att det gick så smidigt. Tyvärr måste vi dock byta koppling på dragbilen..ca tjugotusen för det. Vi har precis bytt strålkastare för lika mycket så det var ju lagom muntert. Men, men..bara att betala och se glad ut. Svårt att köra utan fungerande koppling..eller ljus heller för den delen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar