fredag 3 november 2017

Träning för Hedwig och "träning" för Platina

Hedwigs träning gick ut på att vi åkte till Arphus i söndags och red för Per. Jag gillar och trivs väldigt bra med hans upplägg och eftersom även Pia rider för honom blir det lätt att hålla en röd tråd när jag rider för henne. Hedwig skötte sig väldigt bra och hon är väldigt fräsch och fin att rida nu. Vi jobbade mycket med att få henne mer lösgjord i sidorna för även om hon är väldigt mjuk och fin när jag rider rakt fram blir hon lite stark när hon måste trampa in mer under sig. Det gäller för mig att hålla om med skänkeln (det är ett evigt klagande på att mina ben står rakt ut...?) samt att inte bli kvar i handen.




Jag behöver hitta en bra balans mellan att rida henne på banan/ridhus och att rida ut med henne. Allt ridande i skog och mark det senaste halvåret har ju stärkt upp henne otroligt mycket och hennes tidigare snubblighet och tendens att tappa ett bakknä är i princip som bortblåst. Diskuterade det där lite med min veterinär eftersom jag valde att inte hålla på att behandla henne då hon inte hade några böjprovsreaktioner eller var halt utan la bara om hela hennes träningsupplägg. Han menade att egentligen är det faktiskt just det som är "behandlingen" men att det är sällan som folk vill ändra sitt träningsupplägg. Många är snarare ute efter en quick fix och vill spruta leder för att snabbt kunna rida på samma sätt igen. Då dröjer det inte så länge innan hästen blir krokig igen. Nu kan jag kanske inte enbart rida i skogen om jag även vill tävla lite med henne nästa år så lite mer disciplinerad ridning behöver jag ägna mig åt under veckan. Dock kan jag tänka på att inte sitta och nöta utan som Per sa,
rid effektivt i 15-20 minuter sen räcker det. 




Dagen innan Perträningen var vi ute o cantrade i intervaller 3-4 kilometer.

Dagen efter träningen reds både Platina och Hedwig ut. Inget ansträngande pass men en del trav och en kort galopp för båda. Sen i tisdags tog jag mig i kragen och red ett pass på banan med Hedwig och jobbade med de som  vi gjort på träningen. Hon kändes fin även om hon först tyckte att hon kunde byta lite fram och tillbaka i högergaloppen innan hon fattade att jag ville att hon skulle gå i sidled. 

Jag har tagit hästarna varannan dag denna vecka så i onsdags red jag Platina en stund på banan. Inget avancerat utan bara lite skritt och trav där vi övade på lite volter och att byta varv. Hon var väldigt cool och jätteduktig. Vi var på 20 gånger 40 banan så jag provade inte att galoppera eftersom hon behöver lite mer utrymme. Det är nog bättre för henne att vara på 20 gånger 60 banan för att få plats lite bättre med sin stora galopp. 

Igår red jag Hedwig och Ylva och jag red bort till vår fina galoppväg och cantrade några kilometer. Väldigt nöjda hästar som var lätta och mjuka när vi travade hemåt.

Idag var det premiär för Platinas första "träning" Väldigt bra med hjälp franbacken av Pia som underströk hur viktigt det var att verkligen rida fram på unghästen och inte hamna i något bromsläge. Jag tror att jag rider framåt tillräckligt när det faktiskt inte alls är tillräckligt.
 Hon var lite tittig och sprätte iväg vid ett tillfälle när ett barn öppnade ridhusdörren utan att knacka först. Men hon stannade i princip direkt så jag behövde inte dråsa i backen. 
Hon travade sen på riktigt bra och även högergaloppen gick fint. Men när vi sen skulle galoppera i vänstergalopp tyckte hon att det fick räcka och var inte alls sugen på det. Men ett dressyrspö hjälpte till att få fart på grejorna och hon tar verkligen korrigeringarna väldigt bra. Blir inte sur utan mest..ok då jag får väl galoppera åt det här hållet också..

Minns faktiskt en viss 4-årig Hedwig som visserligen kommit mycket längre i sin utbildning i samma ålder men där fick alla i ridhuset gå och ställa sig i ett hörn när Hedwig skulle galoppera i vänster varv..Hon behövde heeela ridhuset för att få plats. :-))
Det är hennes bästa galopp nu. så jag hyser gott hopp om Platina också. :-) Supernyttigt var det iallafall att åka iväg med allt vad det innebär runt omkring och på det stora hela var hon en liten stjärna idag tycker jag. Får försöka komma iväg regelbundet så allting avdramatiseras mer. 
Väldigt nöjd matte med premiärträningen. Tusen tack till Pia som alltid ställer upp och hjälper till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar