söndag 19 november 2017

Skrämmer gärna halvt ihjäl matte

Det var iallafall vad Platina gjorde i fredags. Jag hade kört henne till Borgs för lite träning tillsammans med Pia.. Av någon anledning var hon helt i gasen när vi skulle lasta ur. Hon kastade sig bak när vi fällt ner lämmen och tryckte sig ut under bommen. Fastnade halvvägs och kastade sig fram igen så vi hann få bort bommen och hon kom ut. Fyfan säger jag bara. Kommer aldrig mer ha bom där bak. Hon tryckte så hårt att hela bommen är böjd. En helt idiotisk konstruktion som inte har panikutlösning. Fram har bommarna det men inte bak. Hon är var lite öm vid manken men verkar helt obekymrad idag. Jag kommer dock inte lägga någon sadel på henne innan jag är hel hundra på att det inte finns någon ömhet kvar alls.
Jag körde hem henne utan bom och lät henne stå ett tag i släpet när vi kom hem. Var inte riktigt lika hysterisk när vi kom hem och det gick bra att lasta ur. Tänkte lastträna ordentligt några gånger innan jag ger mig ut med henne igen. Samt köra ännu försiktigare än jag brukar.  Jag tycker att jag kör lugnt och är väldigt noga vid inbromsningar och svängar men man vet ju inte om hon tyckt att det varit obehagligt. Hon står väldigt lugnt när man kör men har varit stirrig vid urlastning sista gångerna.
Jag är iallafall otroligt tacksam att hon inte knäckte ryggen när hon försökte trycka sig ut. 

Hedwig som helt förskräckt insåg att hon plötsligt skulle ställa upp som mattes,för tillfället enda ridhäst, verkar ha vrickat till sig i hagen igår och visade en lätt hälta. Visserligen syntes det bara lite, lite idag men hon får såklart också en veckas vila och lite metacam. Sen får vi se hur det verkar. 

Platina fick iallafall en uppskattad promenad idag och hon var precis lika glad och munter som hon brukar vara. När Heddan blivit lite uppspelt när man gått med henne brukar hon visa någonslags travpassage. Platina visade dock upp en annan variant idag som bäst kan beskrivas som skrittpassage när hon blev lite exalterad över något. Jag vet inte..lite spansk skritt fast med höga knälyft istället..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar