tisdag 23 februari 2016

Snart dags för första start för säsongen

På söndag är det alltså dags och det ska bli riktigt roligt att komma iväg. Södertälje ridklubb är dessutom en av mina favoritplatser att tävla på. Kanonfin framridning och superfin tävlingsbana. Hedwig tycker jag är väldigt fint igång med tanke på att det är tidigt på säsongen. Hon känns väldigt fräsch och munter så tror även hon kommer uppskatta att få komma ut och tävla lite. 

Vi hade programridning hemma i fredags och jag red samma program som vi ska starta på söndag, alltså en msvB4. Travdelen var lite upp och ner men galopprogrammet var desto bättre. Roligt eftersom det alltid har varit tvärtom. Men jag antar att allt jobb vi lagt ner på galoppen nu under vintern gett lite resultat iallafall. Jag får jobba lite mer med traven denna vecka men undrar ibland om jag någonsin kommer kunna få till en bra höger öppna när man kommer från medellinjen. Bättre med ett program som börjar med en travökning tycker jag. :-) Då får man lite fart under galoscherna innan man ska in i en skola istället för att komma lite som i ett bromsläge som man gör i detta program.

Skrittpiruetter gör hon antingen väldigt bra eller väldigt dåligt. Fick några bra tips av Gustav, som dömde och vips så gjorde hon 8-mässiga åt båda hållen. Ska förhoppningsvis kunna återupprepa på söndag.

Funderade lite och använde mig av samma knep när jag red galoppiruetter igår och det blev faktiskt enklare där också, Speciellt den åt höger gick fint. Stor till vänster men bättre än den brukar vara. 

Imorgon är det hoppträning igen och jag är ganska imponerad över hur snabbt hon kommit tillbaka till den biten med tanke på hur långt uppehåll vi haft. Nu hoppar vi aldrig några höjder direkt men gör alla övningar. Hon är hela tiden positiv och med på noterna. Märks tydligt att detta är något hon uppskattar mycket. 

Eftersom jag bestämt mig för att rida på tränset tiggde jag till mig ett lånat blingpannband av Lina i stallet. PS-tränsen har ingen käkrem utan dessa måste köpas lösa till. Självklart går det då inte med vanliga pannband utan det måste vara från dem för att man ska kunna sätt dit käkremmen. 
Jag har fortfarande inte heller lyckats lista ut logiken i att man måste ha käkrem på dressyrtävling men inte i hoppning. Antar att det går mycket vildare till på dressyrtävling och risken att tappa huvudlaget är betydligt högre...eller nått.

På tisdag nästa vecka är det mid season sale hos PS så vi är några stycken från stallet som tänkte åka dit. Jag är väldigt intresserad av detta så vi får se om ett kanske följer med hem. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar