söndag 28 februari 2016

Säsongsdebut

Nu har vi varit iväg på årets första start på Södertälje ridklubbs helt underbara anläggning. Man blir så himla glad över fin framridning och fin tävlingbana. Heddan verkar också trivas hur bra som helst där och kändes väldigt positiv och fin.
Hon var mjuk och reglerbar med massa energi. Så rolig att rida nu. Flera grejer som hon har krånglat med på tävling gjorde hon väldigt fint idag. Bla mjuk fin ryggning och bra tramp i båda skrittpiruetterna. Överlag är jag väldigt nöjd med hela programmet (förutom öppnorna)då det flöt på så fint. Domaren tyckte hon hade fin energi och bjudning men drog ner väldigt mycket på att hon var något öppen i formen.

Jag red på tränset eftersom hon är mycket mjukare på det. Dock hamnar nosen gärna lite framför lodplan när jag har det och det gillade inte domaren alls. Hon fick nog många 6:or istället för 7:or pga det. Men det känns som ett väldigt litet problem och egentligen ganska lätt att åtgärda så jag bekymrar mig inte så mycket för det. Slutade på 62.93%.
Jag tänker också att det får komma successivt. Känns viktigt att hon är så aktiv och har så bra tryck bak som hon har nu och att jag inte dödar det genom att börja dra för mycket i tygeln eller betslar upp henne med kandaret för att tvinga ner nosen.

Fortsätter hon kännas som hon gör nu tror jag vi har en fin tävlingsvår framför oss som jag verkligen ser fram emot!

Imorgon kommer et Mats Gunnarsson som gör ett kanonjobb med henne och sen på kvällen får hon nya skor av bästa hovslagaren Magnus Eriksson som alltid ser till att hon har välbalanserade, fina hovar. Går ingen nöd på prinsessan iallafall. :-))

Mats har jag tänkt ta ut nu ungefär en gång i månaden under tävlingssäsongen. Han i kombination med massagen och biolight gör att hon blir som smör i kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar