lördag 6 februari 2016

Lite mer dressyr

Eftersom tävlingssäsongen nu börjar närma sig tänkte jag öka intensiteten i träningen lite mer. Jag tänker mig att tre av veckans ridpass ska vara lite mer krävande dressyrpass inklusive dressyrlektionen då. Veckan innehåller numera även en hopplektion så totalt blir det fyra lite mer krävande pass i veckan. Hoppningen är egentligen inte superkrävande utan mest gymnastiserande. Jag är inte intresserad av att hoppa några höjder utan är enbart ute efter variationen det ger. Hon gör alla övningar men inte högre än 60-70 cm. I onsdags hoppade vi tex en liten bana på åtta språng och hon skötte sig så fint så. Glad som tusan och lite lagom sprallig. :-)

Fredagar är normalt den dagen hon får vila helt och jag går igenom henne grundligt med massagemaskinen samt biolightbehandling. Sen försöker vi alltid att komma ut i skogen på lördagar om inget annat står på schemat. En dag i veckan rider jag henne lite mer lång och låg med mycket stretching och inget samlande arbete alls.

Hon känns överlag väldigt mjuk och spänstig i ridningen tycker jag. Hade ute equiterapeut till henne förra veckan och han tyckte hon var fin på det stora hela. Behövdes bara lite småjusteringar. Tanken är väl att jag i år ska rida lite mer msvA (om hon nu kan tänka sig att inte hitta på trix i hagen för att få lite extra vila) och eftersom det kräver mer av henne vill jag att han ska komma ut lite oftare. Förutom det jobbet jag själv lägger ner med massage och biolight blir det ett bra komplement att hålla henne fräsch. Han är väldigt duktig på att hitta små ömheter som jag kanske missat.

Jag har anmält till en tävling i slutet på februari och hade jag tänkt till lite hade jag valt msvB4 på söndagen istället för msvA på lördagen. Hade nog varit klokt att börja med en lättare klass men men. Vi är bara reserver och inte ens säkert vi kommer med men om vi gör det så tänker jag mig att vi åker dit och bara har kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar