torsdag 5 mars 2015

Som att flytta en smärre cirkus

Det är när man flyttar sin häst till nytt stall som man inser att man uppenbarligen lider av någon allvarlig störning..Jag menar,,hur många täcken, schabrak, bett,lindor, lite svårdefinierade läderremmar, flaskor med mycket lite kvar av..ja vad det nu är..behöver en endaste stackars häst?  Nedan syns en liten del av allt som jag fraktade över till Borgs. Det mesta släpade jag sen raskt upp på vinden där för fortsatt förvaring tills..ja..det nu kan tänkas behövas användas igen.
Förutom alla Hedwigs grejer packade jag även in 16 stycken 25 kilosäckar krafft Groov i bilen, körde över till Borgs och staplade upp inne i magasinet. Någon dag senare anlände drygt 150-160 höbalar som jag stod och tog emot upp på loftet och försökte stapla på något halvvettigt sätt. Det blev tre stycken små berg varav två syns nedan på bilden. Inte så konstnärligt arrangerade precis.

Efter mockningen på flyttdagen skurade jag boxväggar och galler lätt hysteriskt med såpa, en rotborste, scotchbrite och en trasa,fyllde på med fyra nya spånpellets, skurade ur och spolade av krubban och vattenkopp, spolade ur och torkade av alla fodertunnor,  samt torkade ur skåpet,


Som avslutning mockade jag hagen och fick förhoppningsvis med det allra värsta iallafall men det var lite svårt eftersom det fortfarande var ganska fruset i backen. Hedwig tittade lätt frågande på mig när jag till slut kopplade på släpet, lastade in henne och körde över henne till hennes nya hem. 

Efter avspolning av leriga ben och fötter fick hon sedan gå in i sin nya box där det som tur var väntade en krubba full med lusern och en stor hög med hö. 

Hon har anpassat sig otroligt snabbt och är hur lugn som helst. Inte så konstigt kanske eftersom hon bott på Borgs en stor del av sitt liv. Livet som hästägare där är väldigt lättsamt och stallet är fullt av oerhört sympatiska och glada människor. 

Hedwig har tagit det ganska lugnt under veckan med en hel del skrittjobb plus backträning. Förutom att hon även går i skritten varje dag också.  Dessutom har jag behandlat henne väldigt grundligt med biolight varje dag och idag var det åter dags för träning. Idag började vi med travarbetet efter uppvärmning. För att få lite mer kadens i traven använde vi oss av tramp, mer eller mindre på stället, som jag sedan skulle rida ur utan att skjuta iväg henne som en kanonkula. I galoppen fortsatte vi sedan med tramp-piruettgalopp-tramp-piruettgalopp. Väldigt korta sekvenser såklart eftersom detta är superjobbigt för henne. Sist jobbade vi med bytena och att hon ska kunna byta i den fina, aktiva samlade galoppen som jag efter en del hopp och skutt lyckades prestera kortare stunder, Hon är en stark märr med stor galopp och tycker att det är skräp att galoppera med små, aktiva språng. Men hon blir absolut duktigare och duktigare hela tiden. De sekvenser när allt är på plats känns hon som en miljon. Nu måste vi bara förlänga dessa successivt...:-))

Höet som jag köpte tänkte jag skicka iväg på analys. Många verkar ha haft ganska låga proteinvärden i sitt hö förra året och jag gissar att inte detta heller är något superhö eftersom det är sent taget. Visserligen grönt och fräscht men lika bra att kolla så man har en uppfattning. Hon har lagt på sig lite under veckan vilket får oss att klia oss lite i huvudet. Dels så har hon ju faktiskt bytt miljö och dels  äter hon inte upp allt på en gång utan sparar och har mer eller mindre hela tiden hö i boxen och i hagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar