lördag 7 mars 2015

Lite bättre dag för dag


Att vara vuxen, eller faktiskt hyfsat gammal som jag är och fortfarande längta till stallet som en liten unge är underbart men jag trivs så otroligt bra hos Pia. Det är fortfarande en ovan känsla att jag behöver göra så lite själv och jag irrar runt lite planlöst emellanåt och försöker lista ut vad det är jag har glömt att göra. Så för att jag inte skulle känna mig allt för onyttig rengjorde jag och putsade tömkörningsgjorden, båda sadlarna plus tränset och kandaret igår. Eller ok..jag sparade hoppsadeln tills idag. :-)

Hedwig verkar också nöjd med sin tillvaro. Hon tillbringar ca 7-8 timmar i hagen och går i skritten 45 minuter antingen på morgonen innan utsläpp eller innan hon går in för att äta eftermiddagsmat.

Jag minskade ner lite på höet eftersom hon lämnade ganska mycket. Hon får ett kilo mindre till lunchen eftersom hon äter minst då. Verkar inte som att hon är så hungrig utan äter egentligen mest över natten. Är ju inga problem att höja givan igen om hon verkar mer hungrig
Hej matte!

Här bor jag nu...låg visst lite skrammel här i!

Min granne heter Ipanema och hon är lite sur ibland men vi kommer bra överens ändå.

Säkert för att jag är en så himla snäll o go häst!

Jag försöker hålla min varannandagsträning så igår fick hon jogga lite rund och låg på tömmen. Förvånansvärt pigg efter det ganska tuffa passet dagen innan. Men jag tror att biolighten gör mycket för att slippa trötta. stela muskler.
Idag var hon verkligen superfin att rida. Galopparbetet gick lättare än i torsdags även om hon hade lite synpunkter på att vara samlad. aktiv och rak inför bytet. Då är det faktiskt lättare att galoppera lite käckt i sidled. Tyvärr är matte hjärtlös och gav henne förmodligen en lättare hjärtinfarkt när stackars Heddan istället för att få räta ut sig och galoppera i sidled plötsligt tvingades att svänga höger och gå i förvänd galopp på en ganska liten volt! Eftersom detta var ganska jobbigt insåg hon att det var enklare att bara hålla ihop sig, galoppera rakt och byta på hjälpen.

Traven vill vi sätta mer kadens i och idag provade jag att rida henne på träns ihop med graman för att kunna rama in henne bättre. Blir ju motstridigt när man både aktiverar men samtidigt håller emot lite för att få mer fjong i steget. Men hon var jätteduktig och fattade plötsligt bättre vad jag ville. Gramanen behövde jag knappt använda utan hon var väldigt rund och fint uppe med fronten ändå. Hon travade med sån spänst att jag måste ha ådragit mig några smärre kotkompressioner. Plötsligt var hon inte alls lika lätt att sitta  på och jag fattade vad det var min tränare hade varit ute efter i torsdags. Jag kunde även rida fram i lite större steg utan att hon trillade ner på bogarna. Blev ett varv åt varje håll, sen tyckte min rygg att det fick räcka..

Imorgon väntas det tydligen ett strålande väder så då tänkte jag faktiskt skritta ut en sväng. Förhoppningsvis slipper jag stöta på löshästar i skogen som en annan i stallet hade gjort igår. Tror inte att Hedwig skulle uppskatta det så jättemycket..
De hade tydligen rymt från grannen och förhoppningsvis har de låst grinden till hagen bättre nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar