tisdag 24 februari 2015

Lita aldrig på gps

Eller det kanske man kan i viss mån men inte på den där värdelösa appen google maps som finns i min telefon.
Jag har aldrig riktigt kunnat klura ut hur den fungerar då den vid enstaka tillfällen har vaknat till och fungerat alldeles ypperligt som gps och en vänlig stämma har talat om när jag ska svänga höger eller vänster eller åka rakt fram. Oftast fungerar den dock som den gjorde idag. Det enda jag ser är en blå plupp på kartan som tydligen ska vara jag o så får jag dra kartan fram o tillbaka för att hitta slutmålet och försöka lista ut vart fan det var jag ska svänga.
Självklart missade jag avfarten och fick fortsätta ungefär en mil innan det gick att vända...

Kom iallafall fram tillslut och lastade ut Hedwig. Måste ändå imponeras lite över min simultanförmåga då jag lyckades hålla en lite stirrig Hedwig i ena handen samtidigt som jag på något märkligt sätt lyckades förlänga den andra armen och plocka ut schabrak och sadel ur bakluckan. Få på alla grejerna på både häst och mig för att sedan stega bort till ridhuset.

Det var åter dags för programridning och jag var inte helt nöjd med att bara ha ca 30 minuters uppvärmning. Jag vill helst jobba henne 25-30 minuter i skritt innan jag börjar trava och galoppera men det fanns såklart inte tid till det. Kände direkt hur hon spände ryggen när jag hoppade upp och hon kändes ganska stum överlag. I vanliga fall ägnar jag bara passet åt att rida lösgörande när hon känns så där men nu skulle jag alltså försöka knöla henne genom ett dressyrprogram. Helst hade jag bara klivit av och åkt hem igen. Hemsk känsla. Hon var inte alls igång ordentligt när jag skulle börja men på något sätt lyckades vi ändå genomföra ett ganska ok travprogram och vi låg på 67% i snitt.

 I galoppen sen gick det naturligtvis inte att dölja att hon egentligen inte alls var fram för skänkeln eller igång i kroppen utan hon inledde första galoppslutan med några märkliga jämfota hopp eller vad det nu var. Större delen av galopprogrammet bestod av 4:or i betyg förutom 7;or på några byten.
Verkligen en helt förfärlig känsla. Domaren tyckte iallafall att vi skulle träna på i princip exakt de grejer vi gör. Jag tänkte lite i mitt stilla sinne, Hedwig din lilla orm.. hemma kan jag rida vartenda satans hörn i piruettgalopp, rida olika linjer där jag kan variera tempot fram och tillbaka. Idag vet jag inte om en enda halvhalt gick igenom..

Lastade in Hedwig igen när jag var klar och gick för att hämta lunchen som jag hade beställt. Dock anade jag ugglor i mossen när jag passerade stallkatten som satt och plirade lite överlägset mot mig. Tror den lille fan även slickade sig lite om nosen. Hittade en folielåda där locket mycket effektivt hade plockats bort av en händig liten kattfot och det som fanns kvar i lådan var några deppiga ,renslickade potatisar samt lite kött som någon gnagt lite på måfå på. Tog med den och gav till hundarna hemma som inte är lika petiga som jag när det kommer till vem som har slickat och tuggat på min mat.

Så sammanfattningsvis så bestod dagen av lite bra ridning en del dåligt och väldigt lågt blodsocker innan jag fick tag på en macka inne på en bensinmack..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar