måndag 16 februari 2015

Nytt försökt idag att rida msvA

Idag var det alltså programridning igen och vi red MsvA idag också. Fast idag var det Gustav Svalling som dömde. Tänkte att jag nu skulle hålla ihop allt mer och försöka rida så prydligt som möjligt. Så smög runt hela programmet lite försiktigt. Gustav såg väldigt tveksam ut och undrade varför vi var så försynta. Tränar-Pia undrade om hon var väldigt trött från gårdagen eftersom hon vet att Hedwig oftast har väldigt bra fart under galoscherna.
-Öh nä jag har suttit o bromsat hela vägen..hmm..skulle jag inte det?
-Nej för tusan..du måste rida mycket mer framåt!

Så jobbade en del med galoppen och fick till riktigt bra serier med fin rytm och flyt. Fick plötsligt en helt annan känsla och flowet var mycket bättre. Sen red jag om hela travprogrammet utan att sitta med handbromsen i hela vägen och hon flög verkligen runt. Nu satt plötsligt Gustav o tjoade glatt och "Ja och heja o så ska det se ut..etc" Rider du sådär är det bara att starta!

Sen självklart jobba vidare med piruetterna som är alldeles för stora men jag tänkte i mitt stilla sinne att det är lugnt..we are on a rising track..i somras fick vi 1 och 2, i går fick vi 3.5 och 4 och idag fick vi 5 och 5.5. Det tar sig som mordbrännaren sa..

Har även en programridning inplanerad nästa vecka som Maggan var bussig och tipsade mig om. Då är det Lars Andersson som dömer och jag lär säkert få med mig en hel del matnyttigt. :-)) Tror det kan blir en trevlig utflykt med rolig träning/programridning och även  möjlighet att äta lunch.

Lina var så himla gullig och filmade ritten idag så ni kan få beundra vårt "smygprogram" Tyvärr ingen film på travdelen som jag red om men jag lever på den härliga känslan. Tycker iofs att formen ser bättre ut idag än igår så nöjd med det också.
https://www.youtube.com/watch?v=mrEhdsyM_RE

Annars läser jag vidare i Carl Hesters " Making it happen" med stor behållning, Man skrattar och gråter om vartannat då han verkligen är enormt öppenhjärtig och delar med sig av sitt liv. Bakom hans framgång ligger det åratal av hårt slit, otroligt engagemang, diverse hyss och upptåg samt stor sorg när han förlorat kära vänner i ridolyckor och sjukdom.

Han har ju aldrig haft någon rik sponsor som försett honom med briljanta hästar utan tex Valegro köpte han som tvååring efter att han ratats som hingstämne. "My type of horse, head like a duchesse and bottom like a cook" Fick honom för en billig peng då han inte visade upp några speciella gångarter förutom en riktigt jäkla bra galopp. Han försökte även sälja honom vid något tillfälle då han ansåg att han egentligen var för liten för honom samt hade stora problem med head shaking syndrome. Men ödet gjorde att Valegro följde med honom hem i lastbilen igen och senare kom ju Charlotte DuJardin in i bilden och resten är ju historia, Problemet med head shaking har det lyckats få bukt på men han är fortfarande otroligt känslig för flugor tex. Enligt Hester kan man ana det ibland i travökningar men annars inget alls längre. Man inser hans storhet ännu mer när man förstår att han gör världsstjärnor av hästar som från början inte var supertalanger utan bara ganska bra unghästar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar