måndag 2 februari 2015

Snöyra o lätt autistisk häst

Känner mig måttligt road av allt detta hysteriska snöandet. Speciellt idag då jag först skottade fram släpet för att kunna koppla på det på bilen för att sedan köra fast med hela skiten och få skotta ännu mer hysteriskt. Både Hedwig och Silver inspekterade intresserat mina manövrar och lyssnade förvånat på mina ilskna uttalande över all "snöhelvetesjävlaskit" och liknande svador...
Efter att äntligen ha fått loss eländet ägnade jag en stund åt att knacka på alla frusna lås för att kunna öppna bakläm och dörr. 

Men vad ska man göra. Hästen måste motioneras även om det är vinter. Igår snöade det mest bara mängder av blötsnö så då avstod jag från att åka. Idag var det -5 och kändes inte lika halkigt att köra. Men det snöar, snöar o snöar. 

Vi kom iallafall iväg och jag kunde även inviga mitt nya snygga kandar. Något som visade sig vara en halvbra idé eftersom jag smörjt det helt maniskt för att få bort stelheten så fort som möjligt..Hade liiite svårt att hålla nått grepp i tyglarna då de gled mellan fingrarna oavbrutet,

Efter uppvärmningen red jag iallafall lite skänkelvikningar i galopp och lite piruettgalopp med kvartsvändningar. När jag var klar med det tänkte jag att jag rider igenom travdelen i  msvA och hon dansar hur lätt som helst igenom den delen av programmet. Jättefin och duktig! När jag då ändå var igång så fortsatte jag med galoppen och inledde med en överraskande fin högersluta där hon kändes väldigt lätt och väl uppe med manken, Kunde rida fram till medellinjen och fortsätta rakt fram. Däremot gick det tydligen inte att byta från höger till vänster. Jag hade ridit några skänkelvikningar på samma sätt men inte bytt galopp utan fortsatt i samma varv. Eftersom Heddan är lätt autistisk kan man inte bara från ingenstans tro att hon NU plötsligt ska byta galopp! Den där balansgången mellan att hon inte ska ta egna initiativ hela tiden utan lyssna på sin matte är inte helt enkel...Det gäller att hon ska ha en aning om vad som komma ska men ändå vänta på mattes hjälp. INTE enkelt! Idag trodde hon att hon visste vad vi skulle göra och blev arg när matte plötsligt ändrade upplägget..

Vi kunde rida piruettgalopp och även vända  med hyfsat små språng och hon gjorde en fin serie med fem byten i vart tredje. Jag behöver helt klart rida igenom programmet i sin helhet mer regelbundet nu så att hon känner sig trygg i det. Självklart måste alla detaljer finslipas var för sig också men jag måste också jobba med helheten. 

Förhoppnings har snöandet lugnat sig tills imorgon så vi kommer iväg till ridhus igen så får hon vila på onsdag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar