söndag 15 februari 2015

Första programridningen för i år

Eftersom Heddan nu har blivit riktigt duktig på de olika delarna i msvA så hade jag bestämt att rida det idag på programridning. Hon blev lite öppen i formen och hastig emellanåt samt att det är svårt med piruetterna eftersom de är så färska fortfarande.

Men det är bara tredje eller fjärde gången som jag rider igenom programmet i sin helhet och det är helt klart det vi behöver träna på. Jag var iallafall väldigt nöjd med henne och jag är säker på att med mer träning kommer vi kunna rida en anständig msvA i sommar.
Nu blir hon fortfarande lite spänd och det kokar över lite i huvudet ju längre man rider i galoppdelen.

Fick jättebra tips av Pia Fälth som dömde och vi red igenom programmet två gånger. Första vändan fick vi poäng och till min häpnad drygt 59% eftersom vi då missade båda piruetterna och även det mesta av serien. (I somras ramlade vi igenom programmet på 51%..:-))) Andra vändan gick det bättre och hon blev inte lika stressad. Kan kanske bero på att jag  red lugnare då...
Måste också klura lite på vilken typ av uppladdning jag ska ha. Nu hade jag bara skrittat en sväng i fredags och longerat lite igår. Hade kanske varit bättre om jag ridit henne igår och trimmat lite mer på  detaljerna. Men jag ska rida program imorgon också och vill inte mata för mycket dressyr i ridhuset eftersom hon då lätt blir lite less och uttråkad  när man kommer till dag tre.

Film från andra försöket.

Upptäckte även att hon verkar ha lagt på sig något kilo under de senaste veckorna. Gör inte så mycket eftersom hon snart kommer vara i full gång med fällning o sätta ny, fin sommarpäls. :-)

Tänkte också idag vad mycket roligt jag har tillsammans med min goa lilla häst. Min inställning till henne är i princip alltid att jag tycker att hon är härlig och underbar och gläds över att vi fortsätter att utvecklas tillsammans sakta men säkert. 

Ska se om jag kan få någon att filma imorgon också. Ska satsa på att rida lugnt samt hålla ihop henne mer. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar