måndag 9 februari 2015

Att tänja gränserna

Efter ridpasset kände jag mig inte nöjd  eftersom jag tyckte att det hade varit lite väl mycket drama och tjafs.
Sen funderade jag lite mer och insåg att jag var ganska orättvis mot Heddan som hade gjort flera grejer verkligt bra. Jag provade nämligen att sätta ihop hela msvA efter att ha ridit delar av den först. Hon hade bland annat gjort en verkligt fin serie med fem byten i vart tredje där jag tänkte fasen vad lätt och fint det går. Jättelydig och höll ihop sig fint utan några Kapten Zoomtendenser.

Första travökningen blev lite matt men resten av travprogrammet gjorde hon riktigt fint. Även skritten gick utan missöden. Bra fattning och en riktigt bra högersluta. Bytet var dock inget hon hade tagit med i beräkning så det blev sent och hastigt. Lyckades samla ihop henne hyfsat men vänster piruetten blev lite hastig. Lyckades åter samla ihop henne ganska ok och galoppökningen blev riktigt bra och även ett ok byte. Här återuppstod dock Kapten Zoom direkt efter och det var inte helt lätt att få hejd på expresståget inför halten. Lite strul där men hon ryggade fint  och gjorde en bra fattning och en fin vänster sluta, byte och faktiskt en helt ok högerpiruett. Nu kan man ju med lite eftertanke förstå att hon förmodligen hade samlat på sig lite mjölksyra och fem byten i vart tredje var inte direkt vad hon ville utsätta sin kropp för. De blev lite spända och inte alls samma fina flyt som jag hade  när jag bara provade serien separat.

Så tänkte jag att nu jobbar vi en stund med serierna. Vet inte om det var ett speciellt begåvat beslut då hon inte alls var sugen på seriebyten utan gjorde en mix av lite allt möjligt. Samtidigt vet jag att jag måste prova att pressa henne lite mer då och då för att komma framåt. Det är ganska uppenbart att det som fortfarande saknas är tillräcklig styrka för henne att hålla ihop sig genom hela programmet, Hon är inte så olik sin matte som inte heller gillar att fortsätta ta i när det börjar ta emot. Hon brukar vara ganska bråkig innan man har kommit över tröskeln och hon blivit tillräckligt stark för att genomföra något utan att det blir för jobbigt.

Men jag tror inte det här programmet kommer vara så svårt för henne om ca ett halvår då hon gör de flesta grejerna med en helt annan lätthet nu så länge hon inte får mjölksyra. Då är det mest bara skit och helvete med allt enligt Heddan.

Hon fick iallafall en rejäl biolightbehandling när vi kom hem och imorgon få hon ledigt från matte och ridning. Tror hon tycker att det är ganska ok. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar