torsdag 2 oktober 2014

Lite offroad

Det är verkligen inga bekymmer för Heddan. Efter att jag jobbat ett lösgörande pass på banan där jag mest vill ha henne loss och mjuk samt fram för skänkeln valde jag den mest kuperade skrittrundan som ligger bredvid gården. Även om man är dressyrhäst tror jag att det är nyttigt att få gå i terräng där hästen får lyfta ordentligt på fötterna, svänga o böja kroppen samt ganska mycket upp och ner.

Hedwig som inte är blyg av sig och dessutom smidig som en panter i  skogen plöjer lätt fram utan att snubbla ett steg. Det märks att hon är uppfödd i hagar med väldigt kuperat underlag samt tillbringat många timmar i Tullgarnsskogarna under sina unghästår.
Däremot tar hon ganska lite hänsyn till mig och jag får snabbt dra in eventuella utstickade kroppsdelar för att undvika mosat knä mot någon trästam, ducka för grenar och desperat skrapa bort spindelväv från halva ansiktet och kroppen.

Vi kom med till Botkyrka på söndag så då ska vi se om hon kan tänka sig att visa upp den trevliga, runda mjuka formen som hon mer och mer visar hemma numera. Återstår att se.

Och för att åter tjata om biolighten så har den visat ett enormt positivt resultat på min ena hund som hade stukat eller vrickat en tå. Han var så halt att jag trodde att han hade brutit den. Hoppade på tre ben och vägrade stödja. I tisdags åkte jag till veterinären som kunde konstatera att den inte var bruten men rejält stukad med kraftig, blåaktig svullnad. Han skrev ut smärtstillande som jag fortfarande inte har hämtat ut. Däremot har jag använt biolighten morgon och kväll och redan igår kväll började han stödja nästan helt på benet och idag visar han nästan ingen hälta. Jag är själv väldigt förvånad faktiskt. Nog för att jag har märkt att Heddan blir mycket mjukare men att den var så effektiv på akuta skador kunde jag aldrig tro. Hur den funkar på gamla skador vet jag inte men det är ju också alltid svårare.

5 kommentarer:

  1. Kan du inte berätta om hur du använder Biolighten? Är det speciella program som du kör eller kör du lite efter eget huvud? Hur har du kört på Hedwig? Hur länge kör du? Är det någon speciell sekvens man skall följa? Är så nyfiken på hur man använder den ... kan du inte berätta lite :-) . Spännande att du känner sådan skillnad!!
    /Marina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns åtta olika program att välja mellan

      För lokalbehandling
      Wound – Mycket effektivt när man vill stimulera nybildning av vävnad ex sårskador.
      Acute – Används inledningsvis på skador, inflammationer och smärttillstånd.
      Follow Up – Följer upp Acute när smärtan lagt sig, stimulerar fortsatt läkning. Kan även användas med jämna mellanrum i förebyggande syfte.
      Drainage 1 – Används för att dränera svullnader som uppstått i samband med skador.
      För allmäntillstånd
      Energy – Stärker och tillför energi när hela kroppen är påverkad, ex allergier, dåligt immunförsvar, försämrat näringsupptag mm.
      Acupunture – Kan användas för smärtlindring eller för att stimulera aku-punkter enligt traditionell akupunktur.
      För prestation
      Preparation – Ger en kraftig stimulation av blodcirkulationen och är avsedd att på bästa sätt förbereda kroppen för ansträngning. Används också med fördel för att öka cirkulationen i stela, ömma muskler som inte är mottagliga för djupgående massage.
      Drainange 2 – Bidrar till snabbare återhämtning genom att dränera bort mjölksyra och slaggprodukter.

      På Hedwig använder jag oftast drainage II efter att jag har ridit ett dressyrpass och energy efter en tur i skogen. Några gånger har jag provat preparation innan träning men här har jag märkt att jag måste göra det ca 1½-2 timmar innan träningen för att det ska ha bäst effekt. Då har hon i princip känts uppvärmd redan när jag börjat rida fram. Vid något tillfälle hade det bara gått en halvtimme innan jag satte upp och då märkte jag ingen skillnad.

      Jag använder den i princip varje dag eftersom jag tänker att det ska vara i förebyggande syfte mot skador först och främst. Däremot kan jag inte använda den i samband med tävling eftersom det är 96 timmars karens på den.

      På hunden använder jag acute nu två gånger om dagen och han visar knappt någon hälta alls nu från att ha hoppat på tre ben i tisdags.

      Radera
  2. Tack för svar :-) . Intressant!! Men vad är det du GÖR när du använder ett speciellt program?? Jag ser inte riktigt framför mig hur du lixom använder apparaten när du kör ett specifikt program. Har du grejen på exakt samma ställe på kroppen? Flyttar du den enligt någon speciell anvisning? Lyser den hela tiden? (Har sett någon motsvarande apparat som lyser i typ 90 sekunder o sedan måste man trycka på den igen). Lyser den på olika sätt under ett program (typ skickar ut pulser i olika sekvenser)?? Hur länge kör du varje gång? Är det bara någon minut eller en halvtimme??? *nyfiken*

    SvaraRadera
  3. Man kör enligt anvisning. Vissa program som vid tex acute, wound, follow up håller jag den bara över det område jag vill behandla. Vid andra, så som drainage, preparation, energy drar jag den sakta utmed kroppen enligt ett specifikt schema som man får med.
    Eftersom det handlar om ljus så lyser den hela tiden.
    Antingen vi ser det eller inte så påverkar det våra celler, Ett visst sorts ljus är bra för en viss cell, det är det här ljusvågsterapi bygger på. Ljuset används för att påskynda läkningen av olika skador, Biolight använder sig av två olika sorters ljus, rött ljus och IR infrarött ljus som man ”mixar” ihop, dessa båda ljus blandas och pulserar olika mycket.
    Ljuset träffar huden och sprider sig sedan vidare ner till muskler, senor och olika ligament där det ska stimulera och påskynda läkningsprocessen. Ljuset verkar i kroppen i ca 48 timmar.
    Varje program är 5-10 minuter långt. Men om jag kör drainage eller energy så kör jag båda sidorna av hästen såklart så då blir det totalt tjugo minuter eftersom de programmen är 10 minuter långa.

    SvaraRadera