måndag 13 oktober 2014

Lite pyssel dagen efter

Idag hade jag egentligen tänkt skritta ut en sväng men Maggan som verkade ana ugglor i mossen skickade ett mess till mig på jobbet och påpekade att nu fick jag hålla mig borta från skogen eftersom älgjakten startade idag.

Just jäklar..det hade jag förträngt!

Men men..Heddan fick istället gå en sväng i skritten. Hon är inte så väldigt road av detta och efter tjugo minuter tyckte hon uppenbarligen att det räckte och kallade på mig med befallande gnäggvrål, Hon har ändå hyfsat bra disciplin på mig så jag gick snällt ner och hämtade henne och lät henne dessutom  beta av det fortfarande frodiga gräset utanför skrittmaskinen en stund.

Inne fick hon sedan en ordentlig genomgång med biolighten. Idag körde vi energy och sedan follow up på bakknäna. Bakknän är ju mer utsatta på dressyrhästar så jag jobbar rätt mycket med biolighten för att förebygga eventuella överansträngningar.


Ju mer jag använder den ju mer lär jag mig och jag har just nu upptäckt att  programmet preparation, som man använder för förbereda kroppen för fysisk aktivitet inte alls fungerar att använda samma dag och sedan rida. Däremot blir hon superfin två dagar efter.

Jag skulle gärna vilja prova samma behandling på två andra oberoende hästar för att se om det stämmer så om du har en halvstel häst så säg till. (kostnadsfritt eftersom jag vill testa min teori) Jag behandlar då båda bakknäna med acute eller follow up samt dubbel preparation. Alltså, en på varje sida av hästen.
Dagen efter vill jag att du bara skrittar hästen och sedan rider dag två och tre och meddelar mig när hästen har känts som bäst. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar