torsdag 23 oktober 2014

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Förra veckan hade Heddan en lugn vecka vilket resulterade i att hon på träningen inte var helt lättkontrollerad i galoppen eller lättmanövrerad heller för den delen. Hon blir lite sådan när hon fått vara ledig några dagar men brukar ganska snabbt åter blir hyfsat reglerbar efter några dagars ridning och jag bekymrade mig inte så mycket över det utan lovade min tränare att vi till dagens träning skulle komma vältrimmade och ha ordning på grejerna.

I måndags efter jobbet stod jag och överlade en stund med mig själv om det skulle bli ridning eller klippning. Även om det bara hade gått några veckor sedan jag sist gick över henne med klippmaskinen så hade hon tveklöst sett till att reparera skadan jag hade tillfogat hennes hårrem genom att återigen stoltsera med något som mest påminner om någon slags björnpäls. Så istället för ridning ägnade jag  2½ timme åt klippning och badning av häst. Hon är verkligen jättesnäll att klippa men jag insåg att i fortsättningen behöver jag börja med att klippa hela huvudet. I måndags klippte jag en sida i taget vilket innebar att det sista jag skulle göra var att klippa vänstersidan av huvudet. Vid det laget hade hon tröttnat rejält och sista kvarten ägnade vi växelvis åt att jag klippte en snutt och Heddan högg argsint efter klippmaskinen..Alla som har klippt en häst vet också att det inte går att hålla fast ett ovilligt hästhuvud så man kan klippa klart snabbt och smidigt. Nej..man ska sträcka det så långt upp det går, vända sig så långt bort det går, veva med huvudet, hugga efter klippmaskinen..etc. Även jag surnade till där på slutet och Maggan påstod att det var lite halvtråkig stämning i stallet när hon kom ut..
Men i slutändan var i princip ändå hela hästen klippt förutom öron och ben. 

Imorgon är det programridning för Gustav Svalling och jag hade planerat att rida lite lösgörande på onsdagen och träna idag och sedan försöka satsa på att genomföra en hyfsat anständig msvB5 imorgon. Nåväl..det är som sagt sällan det blir som man tänkt sig och i tisdags drabbades jag av en ganska otrevlig förkylning. Jag hör vanligtvis inte till den klena typen men när jag hade genomfört två tysklektioner och hade svårt att hålla ögonen öppna pga envist nysande och rinnande ögon insåg jag att det bara var att åka hem och lägga sig. Även onsdag höll jag mig motvilligt hemma för att försöka kurera mig och ingen ridning blev det. 

Idag bet jag ihop och åkte till jobbet och började dagen med att undervisa tjugofem sprattliga åk 6:or i tyska...
Ska man rida får man allt se till att gå till jobbet också...

Efter jobbet åkte jag iallafall och tränade och Heddan var förvånansvärt fin i traven trots flera dagars helvila. Kändes riktigt mjuk och spänstig. Galoppen var lite mer all over the place och halvhalter är inget man behöver ta på sådär jättestort allvar enligt Heddan. Några bra grejer blev det ändå men jag hade nog tänkt att hon skulle vara lite bättre förberedd inför imorgon.
Men men, bara att rida så bra man kan och hoppas på det bästa.

Eftersom det snart är Halloween och jag har en stor svaghet för orange frågade jag Maggan om hon kunde tänka sig handla lite attiraljer i den Hööksbutik som ligger i närheten av hennes jobb. Maggan som är en vänlig själ travade snällt iväg på sin lunchtimme och handlade både schabrak och lindor till Heddan. Så oavsett hur det går imorgon så hoppas jag att närvarande blir lite uppiggade av vår färgstarka outfit.


Förhoppningsvis blir ritten filmad så alla som vill kan få ta del av vår höstinspirerade look.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar