lördag 25 oktober 2014

Igår dressyrdrottning, idag avkastardrottning

Det var väldigt bra drag under galoscherna på Hedwig igår på programridningen. Jag gillar verkligen att hon är så på men det gör ju samtidigt att det inte är helt lättreglerat heller för den delen.
Men jag vet inte om det var något i luften igår för även min tränares häst svepte fram som en mindre tornado under sin programridning. Visserligen en väldigt flott tornado men jag tror att även hon hade farttårar i ögonen när hon var klar.
Överlag var jag iallafall väldigt nöjd med programmet och även om det fortfarande finns mycket att förbättra, i synnerhet i galoppen, så har hon utvecklats väldigt positivt sista tiden. Bara att jag kunde genomföra ett såpass bra program när hon stått nästan hela veckan är närapå sensation. Det kan alla som känt henne sedan tidigare intyga. :-))
Efter programmet gjorde jag om vissa delar av galoppen och fick ihop henne lite bättre
Gustav Svalling är en väldigt positiv person och det är verkligen roligt att rida för honom då han självklart påtalar det som behöver förbättras men även beröm för det som är bra. Att han sedan upprepade flera gånger vilken himla snygg häst Heddan är gjorde ju inte saken sämre..:-)) Jag är förvisso inte helt opartisk men höll självklart med till 100%..

Nästa helg är det dags för årets sista start och då blir det en msvB5. Går hon lika bra som igår och jag kan undvika avbrottet i ena förvända galoppbågen kommer jag verkligen vara supernöjd! Vi hade ju en lite tråkig start på året med flera småskador som gjorde att vi kom igång sent. Nu tycker jag dock att hon har hämtat igen det väldigt bra med flera bra tävlingsresultat och går hela tiden bättre och bättre.

Eftersom hon nu då hade skött sig såpass bra igår så tyckte jag att det skulle passa med en trevlig skrittur i skogen idag. Men nu var det så att den lokala idrottsföreningen hade förberett morgondagens träsklopp genom att spänna upp ett flertal rödvita platsband lite överallt. Heddan skulle knappt bry sig om ett fladdrande plast band om hon befann sig på ett nytt ställe. Men när någon typ begår sådana illdåd i hemmaskogen då blir det totalpanik i hjärnkontoret på Heddan. 
Vi hade inte skrittat många meter förrän hon fick syn på ett förfärligt otäckt prasslande plastband..Jag brukar sitta rätt stadigt och har bara åkt av tre gånger tidigare sen jag köpte henne. Men en 180 graders sväng med kraftigt upphopp följt av någon slags halv nerramling i dike med påföljande kast åt sidan gjorde att jag gjorde en mindre graciös avsittning.


 Jag höll krampaktigt i tygeln eftersom jag inte var jättesugen på att ha en hysterisk, lösgalopperande Hedda och Sandra på Silver var inte heller så jättesugen på det kan jag tro. De räckte med att de fick stirra på Heddans framhovar någonstans högt ovanifrån samt hennes ganska tjocka mage. Jag tappade henne inte men tygeln gick av så vi fick gå till baka till stallet för att hämta en ny.
Tillbaka samma väg sedan igen men denna gång var vi beredda på diverse attacker från hästarna. Det blev till att hoppa av och leda förbi den otäcka plastbiten och nu var hon riktigt duktig Hedda. Större delen av skogen visade sig sedan vara utsmyckad med plastband men hon skötte sig fint resten av turen men med väldigt stora ögon..
Silver, 24 år gammal, taktade mest hela vägen och Sandra hade fullt sjå med att tygla sin vilda lilla springare..

Nu är det inte så att vi proppar i hästarna en massa kraftfoder utan Hedda äter ett kilo krafft groov, tio kilo hö och ett kilo lusern om dagen. Silver tror jag äter ett par dl havre på sin höjd plus lite lusern och hö såklart. De verkar bara må oförskämt bra och ha energi till max.
Imorgon tror jag dock att jag stoppar in henne i släpet och kör över henne till Borgs och rider ett dressyrpass i ridhuset..

 Tja..kärringen får väl öva upp sina reflexer,,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar