onsdag 23 juli 2014

Tramp o gå på tygelträning

Vad har du nu hittat på?

Heddan och jag åkte som tidigare nämnts över till Brolöten idag för att få hjälp av Ubbe Nordström att arbeta henne från marken. 
Han anlitas av många svårklassryttare för att få hjälp med piaffen och för få bra kvalitet på den.  Själv ville jag främst få hjälp med hur jag kan jobba henne på ett effektivt sätt från marken och få henne mer lösgjord och eftergiven.

Ubbe ägnade en timme åt att diskutera med Heddan huruvida hon behagade ge efter i sin vältrimmade underhals.Hon är väldigt ranghög och har mycket lite intresse av att på något sätt vara undergiven. Hade hon varit hingst hade hon varit vad han kallade  en "stridshingst" (Helt gräslig förmodligen o hade kastrerats innan bollarna knappt hade hunnit visa sig var min tolkning.)
Nu visade hon upp hela sin dramarepertoar för att försöka skrämma upp den där jobbiga människan lite..tyvärr utan större framgång och han var ouppfostrad nog att inte alls bli imponerad.

Men efter en timme var hon riktigt trevlig och mjuk i sidorna. Han provade att trampa henne lite och det har hon inga problem med rent tekniskt. 
Jag har under senare tid jobbat henne mycket i skritt och det tyckte han absolut jag skulle fortsätta med samt blanda med att hoppa av och jobba henne från marken under ett ridpass om jag tycker hon känns spjärnig. Jag var väldigt nöjd med träningen och tar gärna hjälp av honom igen. :-)

Liten filmsnutt från slutet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar