torsdag 17 juli 2014

Piruettarbete o lite flugspray

Efter några härliga dagar i Skåne är jag nu åter hemma igen och det innebär ju även att Hedwigs lilla semester tog slut. Hon har fått tagit det lugnt i lite mer än en vecka. Några dagar ägnade vi åt skogen samt lite frejdig galopp på gärdet bredvid stallet. Toppen tyckte Heddan som inte var sen att låta matte få sig en ordentlig åktur.
När jag sen åkte ner till Skåne fick hon fem dagar som hon ägnade åt att äta gräs, halvsova i boxen samt några varv i skrittkarusellen. Tyvärr dock utan sockervadd till Heddans förtret. Det är väl ändå sånt som ingår när man åker karusell?! Jag fick hjälp med mockning och annat fix av snälla Sandra och det är så skönt när man kan åka bort utan att oroa sig över hästen. :-)

En dag i Skåne tillbringade min mamma och jag i Falsterbo och jag skulle bara titta på och prova frackar..Men så hängde den där. En brun Kingslandfrack..exakt som jag ville ha. Det fanns bara en brun bland alla blåa och svarta och häpnandsväckande nog så var det även min storlek. Samt som pricken över i nedsatt med 2000:- från ordinarie pris. Vad ska man göra i ett sådant läge? Vända upp och ner och ut och in på spargrisen blev iallafall mitt val. :-)


Förutom att Heddan verkar ha mått bra av sin ledighet har jag konstaterat att jag nog ska bränna upp allt vad flughuvor och eventuellt även flugtäcken heter. Hon är egentligen inte speciellt besvärad av flugor och har tidigare i sitt liv klarat sig bra i hagen med lite flugspray och eventuellt en flyveil. I år har jag av någon anledning envisats med att trä på en flughuva på henne i hagen och det enda det har resulterat i är stora skav och klisår på båda sidorna av huvudet.
Bara skit med denna på huvudet!

 Nu har hon har hon fått slippa huvan några dagar och bara haft på lite Skillingarydsalva på utsatta områden. Det ser redan väldigt mycket bättre ut och ska förhoppningsvis ha läkt snart nu när hon slipper huvan. Jag såg att hon även hade börjat få lite skav av flugtäcket så jag bad Sandra skippa täcket också och bara spreja henne med flugspray innan utsläpp. Hon hade varit mycket lugnare i hagen idag utan täcke och huva och inte hållit på och kliat huvudet eller nått sånt. Ibland tror jag att vi skapar mer obehag för hästen i ren välmening men nu får det vara slut med det.

Idag var första träningen på två veckor och vi la fokus på piruettarbetet. Jobbigt, dumt och faktiskt helt onödigt enligt Heddan som hade en hel del synpunkter på detta. Men det blev ändå en del bra arbete och med träning kommer det blir bra (eller bättre iallafall..:-)) Som avslutning fick hon visa lite fin trav istället och några härliga ökningar på korta diagonaler. Vi ville avsluta med något som hon gillar och som inte är så svårt allt för att avsluta i positiv anda.
Efter träningen vet jag inte riktigt vem som var tröttast. Jag eller Heddan. Hon fick lite stretching och en svalkande dusch medan jag bjöd mig själv på en extra god sallad som belöning.
 Lagom trött här..jag lider dock inte av blodbrist utan hade tuggat på det nybakade brödet som man får till salladen i bilen hem. Så det är  mjöl jag har på läpparna. Inte så jättesnyggt kanske..
Under alla gröna blad döljer sig en mängd mums så som grillad kyckling, bacon,ägg, avokado, maj etc. Allt för att man inte ska magra av allt för mycket. Plus att vitlöksdressingen nog också ser till att man behåller formen..
Tiggartrion sviker inte och visar upp sina mest plågade ansiktsuttryck..
Men ska det bli nått måste man också kunna göra nått trix..Eros demonstrerar sina färdigheter.
Och tjoff så fångade han den i luften när jag sa varsegod..:-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar