måndag 21 juli 2014

Lite inspiration och söndagsjobb

Igår ägnade jag några timmar i soffan för att titta på küren från Aachen. Jag missade de fyra första ekipagen eftersom vi, när vi är lediga, går ner till sjön med hundarna och äter frukost där. Ett väldigt skönt sätt att starta dagen på. Hundarna får busa och bada tills de storknar och vi fikar, äter smörgås och pratar om allt möjligt. 
Men väl hemma ville jag såklart inte missa resterande startande så jag och min väldigt ointresserade sibiriska katt tittade på dressyr några timmar. Signe demonstrerade dock mer en variant av rasens många, märkliga sovpositioner. Jag däremot njöt av alla fantastiska hästar och ryttare. Man blir själv väldigt inspirerad och sugen på att åka och träna hästen lite extra. :-)


Jag hade planerat att åka över till Borgs för att rida i ridhus igår men eftersom ett rejält ösregn och hagelskur i lördags hade förstört mycket av vägen och dessutom grävt ett ganska rejält dike mellan vägen och mitt släp så insåg jag att det kanske inte var helt klokt att försöka backa ner bilen där så det blev till att ändra planen. Som tur var när jag stod där och funderade så kom grannen och fixade till vägen så fint så. Men det gav mig istället inspiration till att lägga en stund i backen för lite styrketräning när den nu blev fin och hel igen.  Det blev skritt upp och ner några gånger. långsam trav för att få henne att ta i mer med bakbenen samt, hade jag tänkt lite samlad galopp. Den där galoppen blev det nog lite si och så med eftersom Hedwig tyckte att det var bättre att galoppera snabbt upp för backen...

Eftersom stallet skulle högtryckstvättas idag har jag ägnat flera dagar åt att gå igenom Hedwigs bädd och verkligen försökt få bort allt som varit packat. Förhoppningsvis hade jag inte missat något men man vet aldrig. Nån liten illvillig kaka kan mycket väl ändå ha dolt sig under. 
Jag har även skurat alla väggar, galler, vattenkopp och krubba med en rotborste så det borde inte vara så skitigt. Vanligtvis brukar jag bara torka av väggarna med en tvättsvamp och lite såpa en gång i veckan men gallerna mådde helt klart bra av rotborsten. 

Efter passet i backen putsade jag av både tränset och kandaret samt skrubbade pannbanden med lite schampo och en mjuk borste. De såg nästan nya ut efteråt och gnistrade så fiiint! Syns inte riktigt på bilden men jag blev nöjd med dem iaf. :-)


På onsdag denna vecka ska Heddan och jag åka till Brolöten för att vara med på en "piaffkurs" eller vad man ska kalla den. :-) Emelie Brolin har tagit ut en tränare som är väldigt duktig på att få hästarna att trampa från marken. Hedwig har ganska lätt för att trampa när jag sitter på men jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att göra det från backen. Ska bli intressant helt klart!

Min man och jag försöker även ha lite semester ihop med lite utflykter inplanerade. Bl a tänkte vi åka en sväng till Mariefred samt även ta oss ut med båten för att tillbringa lite tid i skärgården. Däremellan röjer vi en del i huset och det känns som att enda tiden som man verkligen hinner städa ordentligt är när man är långledig. 
Tråkigt medan man håller på men skönt när det är gjort. :-)


Hedwigs klisår ser förresten så är fint ut nu. Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar