lördag 28 juni 2014

Besök av Equiterapeut

"Ska det komma någon till mig idag?" Heddan väntar på equiterapeut Mats Gunnarsson. :-)

Först tittar Mats alltid på henne i rörelse. Både på rakt spår och på böjt. Därefter går vi tillbaka in i stallet där han går igenom alla leder, senor och ligament väldigt noggrant.

"Hur var det med nacken då?"
Sen behandlas eventuella problemområden med akupunkturnålar
Och laser.
Slutligen stretchas båda bakknäna och bogen höger fram.

Överlag var hon väldigt fin och extra positivt var att hon var så fin i ryggen och länden. I vanliga fall brukar han behöva lossa länden med manipulation men idag var den så mjuk och fin att det räckte med lite akupunktur och laser. Hon har dessutom alltid varit lite lägre och mindre musklad på vänster sida men idag var hon mycket jämnare än hon någonsin varit tidigare. Undrar om det är alla mina skrittövningar samt alla skolor i trav jag rider som börjar ge resultat. Jag har ju ett schema som jag följer varje dressyrpass och aldrig ger avkall på. 
Problemområde idag var höger bog samt att hon har en galla vid höger framknä. Allting behandlades med laser plus att han sa att jag sa jobba mycket med radital på framknät  samt stretcha det som bilden ovan visar. 
Att använda en handduk när man stretchar frambenen är himla smart eftersom det inte alls blir lika jobbigt för ryggen.

Jag hade ridit innan han kom och hon var väldigt lugn och avspänd under behandlingen men ändå travade hon ut i hagen med mig på släptåg efteråt och for iväg i full galopp när jag släppte henne med en rad bocksprång. Både Bonsay och Silver tittade lite överraskat på henne och undrade vadan detta ståhej..Men Bonsay var såklart inte sen att visa att han också är en fena på krumsprång. 

Lugnet la sig dock snabbt och snart var alla näsor i backen ivrigt tuggandes gräs. :-)

Imorgon blir det helvila för Heddan och snälla Sandra i stallet hjälper mig med mockning och fyllande av höautomater. Jörgen fyller år så tänkte att det kunde vara trevligt för honom med en fru som faktiskt är hemma för en gångs skull. 

På måndag är det träning för Pia Fälth igen och då tänkte jag prova att rida igenom msvAn i sin helhet. Om det regnar skulle vi åka över till Visbohammar och för mig vore det utmärkt eftersom jag har en fantastiskt dålig avståndsbedömning. Hemmabanan är bredare än 20 meter och jag vinglar desperat omkring när jag inte har en tydlig vägg eller linje att "luta mig mot."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar