torsdag 5 juni 2014

Smart övning och bokad tandläkare

💔
Idag fick jag äntligen lasta in Hedwig i släpet igen för en tur över till Borgs där det var dags för veckans träning.
Förutom att hon är lite stark känns hon väldigt fräsch nu och var fin både i traven och galoppen. Innan själva träningen hade jag jobbat igenom henne ordentligt i skritten med skänkelvikningar och skolor. Tycker att det hjälper henne bra att komma igång  och mjuka upp kroppen utan att hon för den saken skull blir trött.

En övning som introducerades idag efter att vi värmt upp i alla gångarter är att i trav börja i öppna på volten och rida ett eller två varv och när hästen  känns loss i sidan och saxar fint över med frambenen fortsätta öppnan ut på långsidan och rida hela vägen ner och sen sluta långsida upp, därefter förvänd sluta långsida ner och till sist en diagonalsluta.
Extremt lösgörande övning och vi gjorde den så såklart en gång i vardera varv.

Efter det tränade vi lite byteslinjer där vi blandade både enkla och flygande. Hon blev lite arg och skulle skrämmas när jag ville korta upp henne mer men efter lite övertalning gjorde hon alla övningar fint.
Kände mig väldigt nöjd med både Heddan och träningen när vi var klara.

Både min tränare och jag har varit tvungna att ta bort våra gamla hundar med bara nån veckas mellanrum nyligen och vi pratade en stund om det. Jag grät en skvätt när jag berättade om sista stunden tillsammans med älskade Viva och tillslut sa vi att nä nu får vi allt ta och rida lite till för snart slutar det att vi båda ligger och grinar på backen. Men så skönt att ha en tränare som man, förutom att hon alltid hjälper mig med Heddan också  kan dela allt möjligt med.
Hon är också alltid den första som jag ringer om jag oroar mig över något när det gäller Hedwig och hon har alltid tid för några lugnande ord, råd eller som hon även vid flera tillfällen har gjort, fixat en veterinärtid.

Jag brukar alltid kolla Hedwigs tänder varje år och nästa vecka är det dags för den årliga kollen. Hon får i princip alltid vassa hakar som ger sår längst bak i munnen. För en häst som bara går och betar gräs är de långa hakarna inga problem men när man rider och vill att hästen ska gå på tygeln så faller slemhinnorna fram och ligger och skaver mot hakarna om man inte gör något åt det. Inte så skönt för hästen!
Men det ska Heddan få fixat nästa vecka. :-)

Om hon inte bestämmer sig för att hitta på något särskilt i skadeväg så kommer vi förhoppningsvis tävla nästa helg. Själva tävlingen är på samma anläggning som vi brukar träna vilket inte kommer göra det lättare för oss..Med tanke på att det kommer se ganska annorlunda ut mot normalt är risken stor att Heddan  kommer få en hel del sammanbrott och kanske helt enkelt väljer att galoppera hem genom skogen..med eller utan matte..Hon brukar bli ganska uppjagad om någon har mage att förändra en plats som hon VET hur den egentligen ska se ut...Men, men ska ändå blir kul att komma ut på tävlingsbanan igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar