måndag 23 juni 2014

Beställt De Niro

Det fick bli bruna eftersom jag alltid suktat efter ett par. Tycker det är så himla snyggt!
Dessutom var det hög tid att beställa nya eftersom mina gamla gick sönder precis när jag skulle svinga mig upp (från pallen) i söndags på tävlingen..fint. Men det var bara att låtsas som ingenting och rida på.

Jag hoppas verkligen att de hinner komma innan nästa fredag då det åter är dags för tävling.

Så vad är planen då..vi ska alltså debutera MsvA där. Rent krasst är hon inte helt klar för det  (det vet jag) men jag har inga planer på eller inbillar mig att vi ska åka dit och vinna. Jag vill bara prova att rida klassen. Hon kommer inte dö av det och sannolikt inte jag heller.
Jag gjorde likadant när jag debuterade msvB. Lite som att blunda och hoppa. Red 2-3 tävlingar på 59-60% för att sedan plötsligt hoppa upp på 65% efter några starter.

Det finns säkert synpunkter på vad som är mer politiskt korrekt i samband med att gå upp en klass men som vanligt...jag bryr mig föga...(Men min man tycker att jag är hopplös.."Vad fasen..kan du inte fortsätta rida msvB  om det börjar gå bra nu!?")
Men jag blir mycket mer sporrad att träna om jag har en svårare tävling framför mig och blir klart mer fokuserad på att slipa på detaljer. Annars blir det lätt att jag.."äsch..jag tar en tur i skogen istället..eller..hmm..kanske ska hänga på träningen på Runsten o hoppa lite terräng..det är ju kul!" Speciellt denna årstid när jag hela tiden får mail om nya träningstillfällen.. Och så blir det varken hackat eller malet.

Mitt träningsupplägg kommer nu se ut så att jag kommer fokusera på en sak i taget. Travdelen är inga större problem medan galoppdelen innehåller en del svårigheter, bl a både slutor och piruetter. Galoppslutor har vi  ridit i msvB5 med lite varierande betyg (5-7) och de är helt klart en av svårigheterna. Piruetterna är hon lite förvirrad i och fattar inte riktigt vad jag vill. Fick dock ett bra tips sista träningen med Pia F och även om de såklart inte kommer vara perfekta nästa fredag så kan övningen nog hjälpa oss att komma en bit på väg. Hedwig gillar ju att vara rak i sidorna så detta är vår största utmaning. :-)

På torsdag åker jag till min vanliga tränare och då kan vi prova att sätta ihop programmet lite mer. Sen kommer min ET ut och går igenom henne på fredag och han brukar hjälpa henne att släppa på spänningarna i ländryggen och nacken på ett suveränt sätt.
På måndag kommer sen Pia Fälth ut igen så då blir det en till genomgång med henne innan tävlingen och sen på torsdag kan min tränare och jag checka av lite mer innan starten på fredag.

Jag tycker det är kul att gå upp en klass eftersom det är en  utmaning och jag har ändå ingen prestationsångesten. Det spelar liksom ingen roll hur det går utan jag fokuserar bara på att rida varje grej så bra som vi kan för dagen. Dessutom är det ingen annan än jag som behöver skämmas om det nu skulle gå jättedåligt...



2 kommentarer:

  1. De stövlarna är ju så sjuukt snygga! Jag ska också beställa ett par bruna DeNiro efter sommaren, can't resist! Hoppas att du blir nöjd med dem :)

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Längtar halvt ihjäl mig. :-)

    SvaraRadera