torsdag 26 juni 2014

Sadelkoll och träning

Idag var det dags för den årliga sadelkollen. Jag har anlitat Jimmy Inserte, Sadeldoktorn i flera år och alltid fått bra hjälp.

Heddan och sadlar väntar på genomgång. :-)

Hoppsadeln låg utmärkt och behövde inte göras något med alls medan dressyrsadeln som visserligen låg i perfekt balans nöp lite över trapeziusmuskeln så där behövde stoppningen justeras lite.
Nu ligger den som den ska!
 Eftersom jag gärna lätt åker över till höger sida tipsade han mig om att vika en handduk och lägga mellan schabraket på vänster sida. Han hade en lång förklaring hur detta funkade och skulle hjälpa hästen att kompensera min snedhet, Oavsett var hon verkligen superfin på träningen efteråt när jag red med den lilla handduken under sadeln. :-D

Då galopprogrammet är det som är svårast för henne tränar jag bara delar ur det varje gång. Igår tex gjorde jag inget piruettarbete mer än att samla galoppen till piruettgalopp. Inga piruetter eller galoppslutor. Det hade vi gjort dagen innan och fick då dessutom goda råd av Maggan som stod o tjoade från sin altan   "MEN INNERSIDA! TÄNK ÖPPNA!! 
Igår tänkte jag istället träna lite på 3:orna, men när det blev fem fina byten på första försöket lät jag det vara sedan.


Idag la vi tid på både piruetterna och galoppslutorna när Tränar-Pia stod på backen. Slutorna fungerade riktigt bra. Vänsterslutan går väldigt lätt medan höger är svårare. Pia tipsade om att flytta fram högerskänkeln och vips så mycket lättare det gick!
Piruettarbetet går också framåt förvånansvärt snabbt tycker jag. Hon har alla förutsättningar att göra fina då hon samlar sig bra och samtidigt är aktiv i galoppen. Gäller bara att poletten ska trilla ner..
Det som blir svårt på tävlingen sen är naturligtvis att allt kommer i en följd..eller kan man få dispens att ta den från skritt??
Som avslutning red jag sen igenom hela travprogrammet och wow vilken ridkänsla hon bjöd på! Jag satt mest med ett stort flin i ansiktet. Underbar! Sadeldoktorn som var inne i ridhuset och hjälpte en annan klient sa bara "Vilket muskelpaket den hästen är" när hon tryckte i väg i en travökning som gav känslan av att flyga fram.

När hon är sitt bästa jag, är hon fantastisk, min fina häst!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar