fredag 16 maj 2014

Veterinärbesök och lite funderingar

Hedwigs sår verkade läka väldigt bra med hjälp av iosolinet men tyvärr vände det igen förra helgen och benet blev svullet samt att hon var otroligt irriterad. Stod hela tiden och sparkade med bakbenet och om hon fick tillfälle så bet hon även i det vilket gjorde att hon bet upp nya sår. När svullnanden kom tillbaka kontaktade jag veterinär som tyckte jag skulle avvakta lite till.
Jag har haft henne lindad hela tiden men testade en dag när hon verkade lugnare att låta benet lufta sig. Kan säga att jag stod och grät när jag såg vad hon hade gjort med benet när ingen sett. Till råga på allt hade hon förmodligen trampat på något vasst eller hårt ute då hon plötsligt var väldigt halt på ena frambenet och hade puls.
Min hovslagare kom ut och tog av skon och hittade två små stengallor plus att hon var väldigt varm i sulan. Så på med skon igen men inga sömmar vid området där stengallorna satt. Hon ömmar fortfarande och det tar nog ett par dagar innan dessa "blåmärken" försvinner.

Dagen efter ringde jag min tränare och pratade om såren. Hon råkade då befinna sig på Hölökliniken och gick och frågade sin veterinär där vad han trodde. Hans teori var att eventuellt behövde såret skäras upp igen för att skapa nya sårkanter som då skulle sys med ett  eller ett par stygn. Fick tid till nästa fredag. När jag lagt på kände jag att jag inte stod ut med att hon skulle få ha det så jobbigt en vecka till så jag skickade en fråga till min ordinarie veterinär om jag inte kunde få komma förbi eftersom det förvärrats såpass mycket. Så trots att han både var sjuk och just nu jobbar i princip dygnet runt med fölningar o seminering av ston så sa han att jag kunde svänga förbi på kvällen.
Efter att ha tittat på det konstaterade han att det kommer bli en evighetsprocess utan antibiotika och risken är stor att det blir kronisk lymfangit. Så nu är det hippotrim i 10 dagar som gäller.

Hon fick första dosen nu på kvällen och det som hamnade vid sidan av munnen och sprutan samlade jag ihop och smorde direkt på benet och lindade därefter. Efter någon timme stod hon helt stilla utan att sparka, knaprade nöjt på några höstrån samt spanade ut genom sitt öppna fönster med jämna mellanrum.
Jag hoppas nu verkligen att det ska läka ut helt och hållet. Tycker så synd om henne när man ser hur frustrerad hon är.
Tävlingen på söndag har jag såklart fått stryka mig ifrån men viktigast är att Heddan blir frisk. Tävlingar kommer det hela tiden nya.

Jag läser inte många bloggar eftersom de flesta ändå mest handlar om att berätta för allt och alla om hur bra eller förträfflig man är men denna bloggen tittar jag in på då och då.
http://ninasrader.se/

En synnerligen begåvad tjej som på väldigt kort tid verkligen gjort underverk med sin häst. Självklart tillsammans med sin duktiga tränare men hon har även klivit utanför sin egen sfär och tagit hjälp av en westernryttare och tränare. Han har tagit fram ett  schema för hur hon ska jobba hästen i skritt och aldrig gå vidare förrän den känns mjuk och loss och jämn på båda tyglarna. Framför allt har hon fått väldigt bra hjälp med att lossa bogarna.
För mig är detta väldigt intressant eftersom jag i perioder jobbat Heddan väldigt mycket i skritt och hon då har blivit förvånansvärt mjuk och loss. Tex  ägnade jag nästan en hel framridning till detta och gick sen in och gjorde det bästa resultatet någonsin med 71% i en msvB2. Min teori är att hon förmodligen då var loss och fin i kroppen men inte alls trött.

Min plan är i alla fall att kontakta den här westerntränaren och åka dit med Hedwig. Tror att det kan ge ett väldigt bra komplement till den ordinarie träningen och varför inte ta till sig metoder från andra discipliner som kan bidra till en mer gymnastiserad och lösgjord häst. :-)
Som kuriosa kan tilläggas att Hedwig faktiskt är inriden av en westernryttare. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar