måndag 26 maj 2014

Teori angående sulömheten

Efter att ha surfat runt en del på nätet så slogs jag plötsligt av insikten att Hedwigs hovar nästan varje dag varit extremt packade med lera under vintern och den blöta våren. Lera som nästan suttit som cement och tom varit rundad undertill. Den har dessutom varit extremt svår att få bort.  Jag har speciellt under senaste tiden märkt att hon verkat lättad jag jag kratsat ur hovarna. Det känns på något sätt självklart att detta måste ha orsakat ett väldigt högt tryck på sulan och därmed orsakat inflammationen i lädersulan. Även om jag kratsat ur hovarna en gång om dagen så har hon förstås stått många timmar med packade hovar innan jag har kommit.

Jag har tyckt att det har varit konstigt att hon plötsligt efter nio år skulle få så känsliga hovar, i synnerhet när veterinären påtalade att hon har ganska hårda hovar. Vet dock att min hovslagare har sagt att hon har lite platta hovar och det kanske har gjort att leran som packats har gett ett högre tryck.

Imorgon ska jag tillbaka till kliniken och hoppas att hon får på någon slags sula som kan skydda så att hoven får bra möjlighet att läka. Kan tänka mig att hon behöver hela sulor under den leriga årstiden för att skydda och undvika att detta händer igen.
Tänkte lägga fram min  tanke för veterinären och hovslagaren för att höra om det kan stämma. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar