torsdag 22 maj 2014

Besök på hölökliniken

Redo för avfärd

Jag hade behållt tiden på Hölökliniken som jag i första hand hade bokat för sårskadan men inte avbokat pga att Hedwig blev halt med puls på ena frambenent, Eftersom hon fortfarande var lite halt och svullen i benet åkte jag dit idag. Hältan hade visserligen blivit mycket bättre och pulsen kunde inte jag känna men jag tog ändå det säkra framför det osäkra och åkte dit. Tur var väl det eftersom veterinären kunde känna lite puls och när han tog av skon och klämde med visitertången var hon väldigt öm i hela sulan. Diagnosen blev inflammation i lädersulan. Hon har nu fått gips på hoven och har boxvila tills på tisdag då vi åker tillbaka för att låta hovslagaren sätta tillbaka skon, Hon får även metacam i fem dagar mot inflammationen. Antagligen har det kommit in grus som lagt sig mellan sko och sula som orsakat tryck och förmodligen gett blödningar  som sen i sin tur orsakat inflammation. 

Hedwig har under de nio år jag ägt henne aldrig haft hovrelaterade problem och i princip alltid blivit skodd av samma hovslagare. Varför detta nu har uppstått känns mest som ren otur. Kanske att den blöta vintern har försvagat sulan eller att hon är ovan vid underlaget på ridbanan som är hårdare än på förra stället. Jag tänkte höra med hovslagaren på kliniken om det är idé att sko henne med sulor fram under en period. Om jag även behöver rida på mjukare underlag är det inga problem för mig att köra över henne till den närbelagda ridanläggningen där jag också har anläggningskort. Tar mig ca fem minuter att köra dit. Det kan ju vara så att lättare pass med mycket skritt kan jag rida hemma men om jag vill rida mer krävande pass så får jag åka iväg. 
Enligt veterinären har hon egentligen ganska hårda hovar och han trodde att inflammationen skulle gå tillbaka snabbt. Hoppas att han har rätt! Men kanske inte fel med sulor, om inte annat för en period.



 
Gipsad hov..väldigt konstigt sa Heddan

2 kommentarer:

  1. Men herregud....ska DIN otur aldrig heller ta slut?!?!? Du verkar dock ta det bättre än jag...hade blivit tokig av alla dessa "krämpor". Men å andra sidan; vad ska man göra? Det är liksom bara att försöka att gilla läget och göra det bästa av situationen vilket du ju verkar göra. Tycker du tänker klokt ang att rådfråga din veterinär- sulor är på gott och ont tyvärr. Skorna trampas lättare av, kommer det väl in något under sulan kan DET orsaka smärta och hovkvalitén KAN bli sämre av att man har sulor som liksom kapslar in fukt och inte låter hoven "andas".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man undrar...hon har sällan varit halt eller skadad tills nu sista året då hon som sagt lyckats fyra gånger med olika grejer..Men hittills har alla skador läkt förhållandevis snabbt förutom sparken som tog ca två månader så förhoppningsvis även denna.
      Veterinären sa inget om att lägga på sulor igår utan bara att jag skulle komma tillbaka på tisdag så hovslagaren kunde sätta på skon. Då borde inflammationen ha lagt sig enligt honom. Jag är ju glad om jag slipper sulor av de skäl som du nämner men tänkte höra vad hovslagaren anser. Gissar att snösulorna i kombo med den blöta vintern har gjort sulan känsligare. Fast då borde alla sulor blivit mjukare..hmm. Eller om det nu bara är otur o hon har fått in grus under skon..fan vet..

      Radera