lördag 20 april 2013

Sadelkoll, film från programridningen och lite annat

Hedwig är ledig just nu pga att hon förmodligen har slagit på sig på insidan av framknäet. Hon kom in från hagen förra lördagen och var svullen på insidan och nedanför knäet. Med tanke på att hon går i en stor hage där det även ingår ganska mycket skog som hon och hennes vänner ofta glatt galopperar rakt igenom så finns det såklart även alltid en risk att de kan skada sig. Hon har nästan alltid gått i den här typen av hagar och är vanligtvis väldigt säker på foten men nu var tyvärr oturen framme.
Själva skadan är lindrig och hon kommer med största sannolikhet vara igång igen om ett par veckor. Veterinären har klämt igenom benet och knäet och alla ligament känns jättefina så med lite vila ska hon vara ok snart igen.
Jag är lite osäker på hur blött det är i  skogen just nu men skulle helt klart föredra att gå ut på promenader med henne än att sätta henne i skritten nu under kommande veckan. Den är hon väldigt less på och det krävs lite övertalning att få in henne i den. Hon står lite istadigt och blänger surt på mig en stund innan hon behagar gå in i den...

Det som känns trist är att hon har gått så himla bra i vinter och jag verkligen hade sett fram emot att få starta henne nu. Men skadan har gjort att jag fick stryka mig från två starter samt ta tillbaka en anmälan. Förhoppningen är att vi ska kunna komma till start den 11 maj då hemmaklubben har tävlingar. Dock tror jag inte att jag hinner få henne så fin och genomarbetad som hon har varit i vinter tills dess men vi ska förhoppningsvis kunna göra några ok starter där.

Equiterapeuten har gått igenom henne och hon hade inga men alls av vurpan utan var väldigt fin överlag. Det kändes väldigt skönt!

I torsdags var även sadeldoktorn ute och och kollade mina sadlar. Båda behövde få stoppningen justerad så skönt att få det gjort. Dressyrsadeln ligger verkligen utmärkt medan hoppsadeln är lite för vid. Nu fyllde han på med stoppning så det funkar men jag funderar på om jag kanske ska försöka byta den mot en medium. Båda är av märket Albion men dressyrsadeln är en SLK platinum och hoppsadeln är en K2.
Diskuterade även det faktum med honom om att många felaktigt tror att hästar som musklar ryggen ska ha vidare bommar och därför köper alldeles för vida sadlar som hästen ska "växa i". När unghästens fett försvinner och ryggen musklar sig går de istället ner i bomvidd.
Undrar just var den där idén kommer ifrån att de blir bredare?

Innan hon slog på sig fram hade vi programridning för att sätta ihop laget inför division I. Hedwig skötte sig bra och vi fick ihop 67%.
Film msvB4

Efter programridningen fick jag lite hjälp med att förbättra skolorna och de enkla bytena. De flygande bytena är mycket bättre än de enkla..


Samling och bärighet var ledorden...

http://www.youtube.com/watch?v=M-prrGPhO08









1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera