onsdag 3 april 2013

Hedwig chillar

Hedwig har fått vila i två dagar nu och har förutom hagen bara gått i skritten ca 45 minuter. Tänkte låta henne vila i morgon också och sen tömköra på fredag och prova att rida på lördag. Hon verkar obekymrad och inte speciellt stel eller öm av det jag ser från backen så förhoppningsvis har det inte blivit några men av vurpan. Pratade med min equiterapeut och om han kunde skulle han försöka klämma in henne imorgon men det såg ganska mörkt ut, späckfullt schema hela dagen tydligen. Annars kommer han ut den 15 april och kollar så att hon inte fått några låsningar eller andra problem som jag kanske inte ser.

Jag vill ju ha henne i fin form nu när det börjar dra ihop sig för tävlingsstart så det är bättre att vara lite extra försiktig tycker jag.

På tisdag nästa vecka har vi programridning för division I laget och jag gissar att jag måste rida på kandaret eftersom jag rider msvB4 där det är obligatoriskt. Jag har ju haft ett långt uppehåll från kandaret och hon har inte varit speciellt nöjd nu när jag har satt på det igen.

Har köpt en ny dyr kandarstång (sprenger HO weymouth) eftersom jag misstänker att hon inte längre trivs med den tjocka stången. Hade ändå tur och fick den för halva priset, helt ny med prislapparna kvar. :-)


Det är väl bara att hoppas madam ska acceptera denna men jag tycker att hon borde gilla den. Hon vill inte ha något tryck på tungan samtidigt som den absolut inte få peta henne i gommen. Vet inte om det går att få så mycket bättre än denna. :-)

2 kommentarer:

  1. Det är väl inte så bra med en stång med liten tungfrihet till en häst som inte gillar tryck på tungan.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt vad du menar men jag måste ha en stång med lite tungfrihet samtidigt som den inte går upp i gommen på henne. Hon verkar iaf trivas med den och det är huvudsaken.

    SvaraRadera