lördag 24 november 2012

Dressyrträning,foder och behandling mot mugg

I torsdags tränade jag som vanligt dressyr och härligt att känna att behandlingen som hon fick av equiterapeuten verkligen har hjälpt. Hon var riktigt fin i princip hela passet och kändes positiv.
Jag använder mig gärna av mycket sidvärtsrörelser i uppvärmningen. Tex kan jag rida en skänkelvikning i skritt på diagonalen, fatta galopp, galoppera genom hörnpasseringen och kortsidan, övergång till skritt efter andra hörnpasseringen, skänkelvikning i skritt och sen samma sak i andra varvet. Detta gör henne oftast mjuk och lösgjord och när jag har gjort det några gånger så kan jag tex gå över till att galoppera olika linjer där jag lägger in flygande byten eller enkla byten beroende på hur eftergiven hon känns samt en del förvänd galopp. I torsdags red jag nog ett av det rakaste och finaste byten jag har fått till efter en skänkelvikning i skritt, fattning, två hörnpasseringar och diagonal där jag la bytet ungefär vid X.
Vi jobbade även med skrittpiruetter och piruettgalopp och avslutade sen med lite fin trav. För att få henne luftig och lätt i traven tänker jag ett-två passagesteg istället för halvhalt när hon känns lite stark. Det är väldigt effektivt och vore ju fantastiskt om man även kunde tillämpa på tävling så småning om..Det är ju målet och blir hon starkare så blir hon kanske även mer villig att göra det på tävling :-D.

Jag har även sett över hennes foderstat och eftersom vårt hösilage har ganska låg proteinhalt men hög energi så har jag köpt lusern för att hjälpa henne få upp lite mer hull och bygga mer muskler. Hon har sett lite väl uppdragen ut under hösten, nästan vinthundslik så det vill jag försöka förändra. Förmodligen skulle jag ha köpt lusern redan i samband med fällning och pälssättning eftersom jag vet att hon lätt faller ur då.

Muggen i karlederna håller vi på att försöka bota. Dels så tog jag bort melassen som hon fick i  kraftfodret eftersom socker tydligen kan förvärra problem som mugg samt att hon får en dos med bio-premium varje dag.
Sen ska hon nu få några dagars behandling med tvätt av karlederna med laktacydtvål där jag pillar bort alla krustor, torkar ordentligt torrt med en handduk och sen smörjer in ordentligt med hippotrim. (Istället för att ge i munnen) Detta gör jag på kvällen så att det får verka över natten. Jag ska även köpa hem en salva som många har fått väldigt goda resultat av, L- Mesitran



När hon går ut i hagen får hon ha på sig equi-chaps som väldigt effektivt skyddar benen från väta och lera. Jag har haft ett par till bakbenen men eftersom det även hade börjat dyka upp fram så har jag nu även köpt ett par till frambenen. Hade sån tur att jag lyckades vinna ett par på tradera för 519:- (använda två timmar) istället för 1032:- som de kostar i butik.!

Hedwig hade mugg för snart fem år sedan och det var i samband med att hon fick gå med dessa i hagen när det var blött och lerigt som den försvann helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar