måndag 12 november 2012

Besök av equiterapeut


Idag fick Hedwig en genomgång av duktiga equiterapeuten Mats Gunnarsson. Överlag var det inget större fel på henne men hon har känts stel när jag har velat ställa henne, speciellt åt höger och det visade sig att hon var ganska stel och öm i nacken. Dessutom var hon lite spänd i bakknäna och i länden. Hon blev behandlad med både nålar och laser samt att han justerade nacken så det knakade till ordentligt. Nu ska hon få vara ledig tre dagar till sen kan jag börja rida som vanligt. Han rekommenderade även att jag blistrar bakknäna igen, (gjorde det i våras och det hjälpte bra då tyckte jag när hon kändes lite trött) samt gav mig lite hemläxor att göra, bla massera nacken, stretcha ryggen och mjuka upp knäna med hjälp av cirkelrörelser av bakbenen.

Ska försöka låta honom gå igenom henne 3-4 gånger per år för att hjälpa henne hålla sig mjuk och smidig.

Här en film som visar hur Mats jobbar

Det är inte Hedwig på filmen utan en travare som han behandlat i ett annat stall men man får en god bild av hur noggrant han jobbar. :-)

O tack Rebecka för hjälpen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar