onsdag 21 november 2012

Hoppträning på dressyrhästen idag

Idag fick jag en sån himla bra hopplektion. Jag vet inte riktigt vem som hade roligast..jag eller Hedwig. Vi ägnade oss mest åt gymnastikhoppning och avslutade med att rida en liten bana. Min dressyrhäst blir lite vild (tycker matte) när hon får vara hopphäst och fräser glatt på lite extra snabbt och tufft (enligt henne själv).

Vi planerar att ha hopplektion ungefär varannan vecka och det är jag jätteglad för. Visserligen hoppar jag ofta själv hemma men det blir aldrig lika bra som när man har kunniga ögon på sig från backen.

Jag gillar också att vi genom hoppträningen kan komma åt och jobba med Hedwigs (och mina) svagheter inom dressyren. När vi hoppar känns det mest som en rolig lek och vi kan göra övningar där hon måste vara mer aktiv och reglerbar men utan att det blir tjafs eller sura miner. Tränaren har även massvis med bra övningar på lager om hur vi ska stärka Heddan och utveckla fina muskler på henne så det känns jättekul!

Efter träningen skickade jag ett sms till Fio och gladde henne med det faktum att jag äntligen kortat mina läder med tre hål och inte rider runt med dressyrläder längre..hahaha. Hon hade dessutom rätt i att jag fick bättre balans i sprången med kortare läder! :-) Jag var tveksam men fick ge mig där.

En tråkig sak är att Heddan fått mugg igen i karlederna på bakbenen. Hon hade väldigt mycket mugg för snart fem år sedan men har efter jag fått bukt på det den gången varit fri från det där eländet. Jag ska förhoppningsvis kunna få bukt på det men det är nog svårt med detta blöta väder. Hoppas att det snart fryser ordentligt så benen kan hållas torra även när hon är ute i hagen.

1 kommentar: